Nederlands MediaNetwerk

Mobile Marketing verwachtingen en trends 2013

De afgelopen dagen geven veel websites een terugblik op 2012. In dit artikel kijk ik alvast vooruit wat we op gebied van Mobile Marketing  in 2013 kunnen verwachten.

 
Mobile Commerce gaat eindelijk los
Bij KLM komt al 5% van de omzet via het mobiele kanaal, Wehkamp doet 15%,  Center Parcs zo'n 10% en Bol.com reeds enkele procenten. Ook het mobiel bankieren is groeiende. Zo gebruiken 1,2 miljoen ING klanten  inmiddels de verschillende apps van ING. Dat is bijna 30 % van het totale aantal gebruikers van internetbankieren. In juni waren dat er nog geen 600.000. Eigenlijk hadden we natuurlijk al lang een doorbraak van mCommerce verwacht. In januari 2008 introduceerde Rabo Mobiel immers al de mogelijkheid om een Febo kroket uit de muur te trekken met je NFC telefoon. De RaboMobiel Managemement was er toen heilig van overtuigd dat een jaar later je met de meeste telefoon via NFC kon betalen. Precies 5 jaar later zie je dat het niet toch zo'n vaart heeft gelopen. Momenteel zijn er al een heel aantal manieren om mobiel te betalen, maar geen enkele betalingswijze heeft nog echt het grote publiek gevonden. De echte doorbraak moet in 2013 komen.
...en Mobile Advertising ook
Nog zo’n grote belofte: Mobile Advertising. Ondanks de enorme mobile devices door consumenten, bleef de groeit van mobile advertising tot halverwege 2012 wat stroperig te gaan, maar begint de laatste maanden toch op gang te komen. Komend jaar zullen steeds meer adverteerders (en hun mediabureaus) Mobiel als vast onderdeel in de advertentiebudgetten mee gaan nemen. Bij vooral online retailers zullen zelfs vergaande stappen gemaakt worden naar een mobile first strategie.
 
Augmented reality laat eindelijk toegevoegde waarde zien
Augmented Reality wordt vaak nog ingezet als gimmick. Op MobileMarketing.nl zijn hiervan genoeg voorbeelden  te vinden. Probleem van gimmicks is dat je vaak steeds meer moet investeren om aandacht te krijgen, terwijl de toegevoegde waarde beperkt blijft. Veel augmented reality bedrijven focussen zich sinds dit jaar meer op interactieve print. Vraag blijft of de smartphone of tablet wel een heel handig device is om deze handelingen te verrichten, maar het is goed om te zien dat het daadwerkelijke nut voor de consument van AR steeds vaker voorop wordt gesteld. In 2013 zullen de eerste AR-brillen op de markt komen. Grote kans dat Augmented Reality dan eindelijk echt tot haar recht gaat komen.
Meer marketing aandacht voor tablets
Leuk die smartphones, maar mobiele verkopen komen voornamelijk van tablets vandaan. Een online marketing manager van een grote Nederlandse retailer vertelde mij onlangs dat 20% van de site traffic van mobiele devices komt. Daarvan was zo’n 80% van tablets (voornamelijk iPad). De conversie naar een daadwerkelijke aankoop was bij tablets identiek aan die van de desktop. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat in dit geval  hun website het goed deed op tablets en op smartphones een stuk minder.  
Mobiel is geen hype meer, maar in de fase van volwassenenheid terecht gekomen dat het resultaat moet laten zien. Daarnaast is het voor marketeers meestal eenvoudiger om hun website ‘tablet-ready’ te maken dan voor mobile devices. Hierdoor zullen marketeers komend jaar met hun mobile marketing budgetten meer richten op tablets. Begrijpelijkerwijs zal op gebied van mobile marketing hierdoor ook meer onderscheid gemaakt gaan worden tussen tablets en smartphones.
Consument verwacht steeds meer mobiele vriendelijkheid
Zo’n tien jaar geleden kreeg de consument de mogelijkheid om te ‘wappen’ op hun telefoon. Zeven seconden wachten voordat een website met een klein plaatje en vier zinnen geopend was kon toentertijd nog. De gemiddelde consument wordt echter in snel tempo veeleisender. Ik vergelijk dit soms tijdens workshops en lezingen met koffie: Bij de introductie van Senseo jubelde de consument over ‘die koffie met cremalaag zoals je die ook in het restaurant krijgt’. Een paar jaartjes later halen veel consument echter hun neus op voor de Senseo en raken zij pas weer enthousiast bij een kop versgemalen koffie of Nespresso.  Deze veeleisendheid zie je ook terug bij de mobiele gebruiker. 
Uiteraard zijn de meeste websites wel toegankelijk op mobiele devices, maar deze moet ook makkelijk leesbaar en navigeerbaar zijn. Uit onderzoek van Google gaf 61% van de consumenten aan dat wanneer zij op een website via hun mobiel niet binnen 5 seconden konden vinden wat zij zochten, zij deze weg zouden klikken en verder zouden zoeken op een andere website. In hetzelfde onderzoek uit september 2012 gaf 72% van de consumenten al aan dat ze een mobile vriendelijke website belangrijk vinden. 96% ging echter ook naar reguliere website op een mobiel. Dit is niet zo gek, wanneer je ziet datslechts 20% van de top-200 merken in Nederland een mobile website h... en ook maar 58% van de mobiele bureaus hebben maar een mobile optimized website (zie hier). 35% opent emails reeds op een mobiel device en dit percentage blijft in 2013 ook doorgroeien.  Veel bedrijven hebben gelukkig nu al door dat ze ook hun nieuwsbrieven mobile friendly moeten zijn om hun conversie op pijl te houden. Ook direct reageren via click-to-call, click-to-email of online reactie formulieren op websites werken vaak op de mobiel nog niet. Steeds vaker zal je als bedrijf door de consument gewoon worden overgeslagen.
 
...maar ook relevantie
Op mobiele devices kun je tegenwoordig zo’n beetje alles en er is genoeg te vinden. Juist door die overdadigheid wordt relevantie key. Bedrijven zullen hierop nog meer gaan inspelen en SoLoMo marketing wordt bijna een vast gegeven bij mobile marketing. De noodzaak om relevanter te zijn, biedt ook een mogelijkheid om meer te weten komen over je (potentiële) klant.  De mobiel wordt hierdoor steeds vaker gebruikt als CRM-onderdeel. 
 
Het belang van een mobiele strategie krijgt prioriteit
Bijna alle lichten staan al op groen om van mobiel de belangrijkste marketingkanaal te maken. In 2013 zullen we gaan zien dat steeds meer bedrijven niet meer gewoon maar voor het laten bouwen van een mobiele app kiezen, maar een voorop gezet plan gaan maken om dit kanaal goed te integreren in hun gehele marketing mix.  

Weergaven: 134

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startups] Ahmed Ali en Tim Smit over Moodus

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Jarik Oosting van SwitchBay.

[Nederlands MediaNetwerk TV] Mikel Burger over Ve Global

In 2009 start een Londens bedrijf met het helpen van andere bedrijven met hun e-commerce. Om klanten die op het laatste moment, bij het winkelmandje, afhaken te verleiden om toch vooral die aankoop alsnog te doen

[Cross Media Case 2019] Laurens de Roode over De Winnaars van Morgen Beginnen Vandaag

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Mindshare zendt de campagne De Winnaars van Morgen Beginnen Vandaag van KPN in als Cross Media Case

[Nederlands MediaNetwerk TV] Phoebe Ohayon over Voice Branding

Phoebe Ohayon is mede-oprichter en partner van Voice Branding, een startup die merken en bedrijven helpt met het ontwikkelen en ontwerpen van hun audio-identiteit. Ze vertelt ons meer over deze nieuwe industrie

[Cross Media Case 2019] Lonneke Martens-Bos over Eneco, een StukjeZon voor iedereen

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Mindshare zendt de campagne Eneco, een StukjeZon voor iedereen in als Cross Media Case

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Niels Bruinsma: De gevolgen van het stoppen van Edwin Evers

De cijfers waar lang naar werd uitgekeken zijn er; de eerste echte meting zonder Evers staat op!. De luisterdichtheid, het dagbereik en het aantal geluisterde minuten van januari en februari 2019 zijn vrijwel gelijk aan die van 2018

[Column] Bob Goulooze: BOB's stemadvies

Vorige week ontving ik de stemlijst voor de PS/waterschapsverkiezingen. Tamelijk onbelangrijk, maar de media staan bol van deze gehypte verkiezingen. Ik zag overal stemadviezen en dacht: laat ik nu eens een stemadvies geven aan die 70 procent niet-stemmers. Door te elimineren waar je milieu wise zeker niet op moet stemmen, blijft vanzelf de beste keuze over. Vanuit die gedachte schreef ik BOB's stemadvies op de Facebookgroep Nieuws uit Leiden

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Chapeau voor SIRE, snotterig Bol.com en het rookgordijn van ASR

Ga er maar aanstaan: een briefing die Nederland weer wat liever moet maken. En wát een mooi haakje hebben ze gevonden. Iedereen die de hashtag hoort, behoeft totaal geen uitleg; je snapt direct wat er aan de hand is

[Column] Erwin Fisser: Dokter, mijn robot begrijpt mij niet

“Hallo Steven”, roept Mickey als je het restaurant binnenloopt. “Welkom terug meneer van Belleghem”, klinkt het in de hotellobby. Steven vond dat heel prettig meen ik mij te herinneren. Wat mij betreft klinkt dat als de hel. Wel passend bij Disney

[Column] Maartje Blijleven: De waarde van communities

Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat de participatiesamenleving - die steeds verder digitaliseert - veel vraagt van de zelfredzaamheid van mensen. Digitalisering zorgt voor veel transparantie, en daarmee ook voor een explosie van informatie. Hoe ga je om met deze informatie-overload? Hoe geef je daar structuur aan?

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden