Nederlands MediaNetwerk

Politici hebben een grote invloed op ons taalgebruik. De vraag is of onze taal erdoor wordt verbeterd of juist niet. In de afgelopen maanden lees ik het woord nep steeds vaker, te pas en te onpas gebruikt. Het betekent vals, niet echt.

De situatie is in mijn beleving zelfs erger dan te pas en te onpas. Ons trendy taalgebruik maakt een onwerkelijke situatie: een neprealiteit. Ik ben ervan doordrongen dat wanneer één lid van de Tweede Kamer die de Kamer een nepparlement noemt, ook lid is van datzelfde nepparlement. De vraag is of alle Kamerleden daarmee Nepkamerleden worden, inclusief degene die het begrip introduceerde.

Het woord nepparlement bekt goed vanwege de alliteratie die er inzit. Maar diegene die dit woord hanteert, plaatst de werkelijkheid ermee buiten haken. Het doet mij voor dat niemand tegen dit actuele verschijnsel weerstand biedt. Wel Laura van Dolron. Zij zoekt naar het passende tegengeluid in het theater. Zij is op zoek naar de échte emotie.

Bij theatermakers ontstaat weerzin tegen het spelelement in de politiek. Weerzin om het spelletje “in de werkelijkheid” mee te spelen. Grappen maken over wat politici doen, zet die politici niet wezenlijk voor een ander voetlicht dan het licht dat de politiek momenteel krijgt. Laura van Dolron is stand-up filosofe en een voorbeeld van theatermakers bij wie de neprealiteit die zich in het dagelijks leven ontpopt, weerzin oproept. Zij ervaart het politieke spel in de VS bijvoorbeeld als één groot toneelspel en zij realiseert zich dat zij met het maken van grappen daarover daaraan tegen haar zin meedoet.

Het woord nep duikt momenteel heel vaak op in het dagelijks spraakgebruik. Nepnieuws, nepinformatie, nepfoto’s. Zo las ik vandaag een bericht over nepbrieven die zouden zijn verspreid. Dat is bij nadere beschouwing een lastig begrip. In het woordenboek lees ik dat een brief een bewijsstuk is of een mededeling aan één of meerdere personen om iets te laten weten. Voor mij is een brief in de brievenbus een velletje papier met tekst, vaak in een envelop. Een nepbrief is dan iets dat lijkt op een envelop die bij nader inzien geen envelop is en waarin geen brief blijkt te zitten. Van wat het wel is, kan ik mij even geen voorstelling maken. Zijn er ook aangetekende nepbrieven? Zijn er neppostbodes?  Dat laatste vast wel. Als die twee keer bellen, moet je extra oppassen.

Feit is dat in onze werkelijkheid steeds meer nep wordt.  Zzp-ers zijn nepwerknemers als de opdrachtgever en de opdrachtnemer het er naar maken. En dat is toevallig weer wel waar…

Maar het wordt pas echt erg als je naar de VS afreist, je je paspoort laat zien en dat de douanebeambte dan zegt: Sorry, you are not welcome. You belong to a fake country…

Weergaven: 119

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Pim Schmitz: Talpa Network moet nog verder ontwikkelen op gebied van technologie en data

Als CEO van Talpa Holding heeft Pim Schmitz een roerige tijd achter de rug met onder andere de strijd om TMG en de overnames van SBS, ANP en Hollands Hoogte

[Interview] Diederik Breijer: Auditors hebben duale petten op

De mediawereld verandert in een sneltreinvaart. Digitaal neemt de overhand, technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Hoe houdt Diederik Breijer als CEO van IPG Mediabrands zijn bedrijf bij de tijd? Wij spreken hem over interne samenwerking, de riekende rol van auditors en rust

[Interview] Youp van ‘t Hek: Ik kies mijn woorden met zorg. Soms scherp, soms bot

Woorden zijn zijn vuisten, zijn omhelzingen en zijn wijzende vinger. Cabaretier – maar ook presentator, columnist en auteur – Youp van ’t Hek brengt al decennia lang stad en land in beweging met zijn vlijmscherpe oog op de wereld. Wij spreken hem over zijn woorden, commercie, het veranderende medialandschap en een kanarie

[Interview] Harry Dekker (Unilever): Wegkijken van de realiteit wordt afgestraft

Harry Dekker kreeg als mediadirecteur van een van de grootste merken van Nederland te maken met een mediatransitie die nauwelijks te behappen is. Het oude vertrouwde tv, print en radio moesten in korte tijd plaatsmaken voor digital. We spreken met Dekker over hoe hij die opmars bij Unilever heeft beleefd en hoe je jezelf als merk niet kwijtraakt

[Nederlands MediaNetwerk TV] Mandy van der Wal over TMG en video

De tijd dat TMG zich vooral bezig hield met het uitgeven van dagbladen in print, ligt alweer een tijd achter ons. Nederlands MediaNetwerk heeft een boeiend gesprek met Mandy van der Wal, directeur video bij TMG

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Machiel Verkuyl: Think locally, act globally

Met alle verschuiving van mediabudget naar media die op mobiel geconsumeerd worden en de opkomst van spraakgestuurde assistenten, zoals Google, Siri en Amazon, kan geen marketeer verzaken om over taal na te denken

[Column] Isabelle Bolluyt: Digitale PA

Sinds kort hebben wij een extra huisgenoot en vrij prominent in het leven van de puberella aanwezig. Eentje die ik niet per se echt heb uitgenodigd, maar die ik continue om mij heen hoor. Hij verbetert mij, verbetert de puber. Stuurt e-mails, lost zaken op en is soms ongevraagd actief op Spotify

[Column] Marianne van Soomeren: Back to the 90's

Een ouderwets mooie zomer lijkt de reclame- en mediawereld in retrostemming te brengen, want als tegenhanger van alle mooie media-innovaties waarover veel wordt gepraat en geschreven (voice, blockchain, AI), bespeur ik een kleine nostalgietrend

[Column] Michiel Veugelers: I see dead people! De plot spoiler als marketinginstrument in de filmindustrie?

Tegenwoordig lijkt de plot spoiler een hype op zich. Elke grote film hult zich tegenwoordig in stilzwijgen, alles is geheim, filmsets zijn hermetisch afgesloten en cast en crew hebben een zwijgplicht. De fans daarentegen gaan los op social media en analyseren elk interview, elke trailer en elke filmposter

[Column] Wilbert van der Heijden: Waar is de journalist nu het waterschap verzuipt?

Water! Je bent niets zonder water. Water sleept ons in de "nu al historische" zomer met vette krantenkoppen door de komkommertijd. In code-rood-taal melden alle media dat er te weinig water is om te blussen, te veel water om droog te blijven, te zout water om te drinken, te troebel water om in te kunnen zwemmen, te schoon water om in te kunnen vissen en ga maar door

Badge

Bezig met laden...

© 2018   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden