Nederlands MediaNetwerk

Politici hebben een grote invloed op ons taalgebruik. De vraag is of onze taal erdoor wordt verbeterd of juist niet. In de afgelopen maanden lees ik het woord nep steeds vaker, te pas en te onpas gebruikt. Het betekent vals, niet echt.

De situatie is in mijn beleving zelfs erger dan te pas en te onpas. Ons trendy taalgebruik maakt een onwerkelijke situatie: een neprealiteit. Ik ben ervan doordrongen dat wanneer één lid van de Tweede Kamer die de Kamer een nepparlement noemt, ook lid is van datzelfde nepparlement. De vraag is of alle Kamerleden daarmee Nepkamerleden worden, inclusief degene die het begrip introduceerde.

Het woord nepparlement bekt goed vanwege de alliteratie die er inzit. Maar diegene die dit woord hanteert, plaatst de werkelijkheid ermee buiten haken. Het doet mij voor dat niemand tegen dit actuele verschijnsel weerstand biedt. Wel Laura van Dolron. Zij zoekt naar het passende tegengeluid in het theater. Zij is op zoek naar de échte emotie.

Bij theatermakers ontstaat weerzin tegen het spelelement in de politiek. Weerzin om het spelletje “in de werkelijkheid” mee te spelen. Grappen maken over wat politici doen, zet die politici niet wezenlijk voor een ander voetlicht dan het licht dat de politiek momenteel krijgt. Laura van Dolron is stand-up filosofe en een voorbeeld van theatermakers bij wie de neprealiteit die zich in het dagelijks leven ontpopt, weerzin oproept. Zij ervaart het politieke spel in de VS bijvoorbeeld als één groot toneelspel en zij realiseert zich dat zij met het maken van grappen daarover daaraan tegen haar zin meedoet.

Het woord nep duikt momenteel heel vaak op in het dagelijks spraakgebruik. Nepnieuws, nepinformatie, nepfoto’s. Zo las ik vandaag een bericht over nepbrieven die zouden zijn verspreid. Dat is bij nadere beschouwing een lastig begrip. In het woordenboek lees ik dat een brief een bewijsstuk is of een mededeling aan één of meerdere personen om iets te laten weten. Voor mij is een brief in de brievenbus een velletje papier met tekst, vaak in een envelop. Een nepbrief is dan iets dat lijkt op een envelop die bij nader inzien geen envelop is en waarin geen brief blijkt te zitten. Van wat het wel is, kan ik mij even geen voorstelling maken. Zijn er ook aangetekende nepbrieven? Zijn er neppostbodes?  Dat laatste vast wel. Als die twee keer bellen, moet je extra oppassen.

Feit is dat in onze werkelijkheid steeds meer nep wordt.  Zzp-ers zijn nepwerknemers als de opdrachtgever en de opdrachtnemer het er naar maken. En dat is toevallig weer wel waar…

Maar het wordt pas echt erg als je naar de VS afreist, je je paspoort laat zien en dat de douanebeambte dan zegt: Sorry, you are not welcome. You belong to a fake country…

Weergaven: 55

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Willem van Lynden over het recht vergeten te worden

Het vergeetrecht. Mensen hebben sinds drie jaar het recht om vergeten te worden door onder andere zoekmachines. Ter gelegenheid hiervan lanceerde Willem van Lynden een telefonische helpdesk, want er is nog steeds veel onduidelijk. We spreken hem

[Interview] Jip Samhoud over virtual reality in de bioscoop

De eerste virtualrealitybioscoopfilm is een feit. &samhoud media produceerde samen met Samsung High Five, een Nederlandse familiefilm met een sterrencast. We spreken met Jip Samhoud, die samen met Frank Lammers de film regisseerde

[Interview] Muriel Oonincx over haar eerste spin-off: Famme Baby

Wayne Parker Kent lanceerde onlangs Famme Baby, een spin-off van het succesvolle online magazine Famme. We spreken met hoofdredacteur Muriel Oonincx over baby’s, de samenwerking met Zwitsal en haar toekomstplannen met de titel

[Interview] Bas van de Wiel over breken met hotelreclametradities

Geen klinisch gestylede vergaderruimtes, lege hotelkamers en gestreken witte tafellakens op ontbijttafels. Reclamebureau De Code pakte de campagne van Postillion Hotels compleet anders aan en schoof de mens, het personeel, naar voren als gezicht van de hotelketen. We spreken met de directeur van De Code, Bas van de Wiel

[Interview] Edwin Visser over het ontwerpen van een awardwinnende ginfles

De gin van Boomsma zit in een bijzondere verpakking. Een die recent verschillende awards in de wacht sleepte. De fles en het logo zijn ontworpen door SOGOOD uit Haarlem. We spreken met mede-oprichter en -directeur Edwin Visser

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Marc Teuwsen: Film of popcorn?

Daar waar Sensation of Tomorrowland de relatie en engagement met haar bezoekers tot in de finesses beheersen, lijkt het soms alsof bioscopen nog in de eighties aan het werk zijn en alleen weten hoeveel kaartjes ze op een avond hebben verkocht

[Column] Roupert Muller: Blocken

De opkomst van ad blockers was een kwestie van tijd. De user (het publiek) is simpelweg de dupe van het onvermogen van publishers om een duurzaam businessmodel te realiseren. Het gaat nog altijd om advertentie-inkomsten, de ouderwetse manier van werken

[Column] Bob Goulooze: Geils best

Een dag of tien geleden stond zijn verscheiden in de kranten. Jerome Geils is niet meer, net als zijn band. De naamgever van deze Amerikaanse rock and roll-band speelde gitaar. En hoe! Hakken en scheuren

[Column] Erwin Fisser: Maar wat als ik nou onverstandig wil leven?

Er werd gevraagd naar de privacy omtrent het maken van onverstandige keuzes. Als je middels je smartphone allerlei onbewuste cues krijgt die je stimuleren gezond gedrag te vertonen, hoe zit het dan met de autonomie?

[Column] Jeroen Verkroost: Cross Media Congres 2017

Woensdag 20 april stond in het teken van het Cross Media Congres dat werd georganiseerd door het Nederlands MediaNetwerk en Media Meetings. Verschillende topsprekers zorgde er al snel voor dat het evenement was uitverkocht. Ik was de gehele dag aanwezig. Hierbij een verslag en samenvatting van de belangrijkste onderwerpen die de sprekers aansneden

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden