Nederlands MediaNetwerk

Onderzoek: De Mobile Presence van politieke partijen

[door Richard Otto] Woensdag 12 september zijn alweer verkiezingen. Tijd om goed te bekijken welke partij het best bij je past. Door het groeiende mobiele mediagebruik zullen steeds meer Nederlanders de partijprogramma's via hun telefoon of tablet willen bekijken. Hoe goed zijn de politieke partijen mobiel vertegenwoordigd? 


Mobile Marketing Nederland deed onderzoek naar de mobile presence van de politieke partijen. 
 






Een partijprogramma op de bank bekijken via een iPad tablet app klinkt erg aantrekkelijk, maar helaas heeft geen enkele politieke partij nog een iPad app. Ook op gebied van Android en iPhone apps wordt de kiezer nog niet heel serieus genomen.  De SP biedt alleen de  SPinpartyapp uit 2010. Dit is een 'ludieke' soundboard met uitspraken van diverse politici. VVD heeft wel een nieuwe app uitgebracht met de naam: 
VVD App. Dit is een foto app, waarbij je een foto van jezelf kan maken en hierbij een VVD slogan kan plaatsen (bv:
 'Hier heeft een subsidiekraan gelekt of 
'Ik draai op mezelf, niet op subsidie'.) Vervolgens kun je deze delen via sociale media. Ook bij de VVD app wordt verder geen programma punten vermeld. Niet bepaald een app, waarbij je je potentiele kiezer serieus neemt. Alleen de Partij voor de Dieren komt op Android en iPhone met een app, waar hun verkiezingsprogramma naar voren komt. 


Uit onderzoek via Google Adwords blijkt dan ongeveer 10% van kiezers via een mobile device zoekt op politieke partijen.Van alle onderzochte politieke partijen heeft maar 50 % een mobile site.


Overzicht Mobile Presence van Politieke Partijen:



Richard Otto is oprichter van full service mobile agency: Mobile Marketing Nederland

Weergaven: 113

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Marc Adriani: Ik heb er alle vertrouwen in dat Edwin Evers terugkomt bij Talpa

In de zomer van 2018 startte Marc Adriani bij Talpa Network als directeur Radio. In die hoedanigheid is hij verantwoordelijk voor de koers van de radiozenders Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica

[Interview] Nisrine Sahla: NOS Stories zit middenin de doelgroep

Nisrine Sahla is redacteur en verslaggever bij NOS Stories, dat nieuws brengt uit de belevingswereld van jongeren op YouTube, Instagram en Snapchat. NOS Stories is gericht op dertien- tot en met achttienjarigen en biedt verhalen die hen op de hoogte houden van het nieuws, uitleg geven en ze helpen een mening te vormen. Wij spreken met Nisrine Sahla over haar werk en haar ambities

[Interview] Thijs Boon: De digitale media zitten in een existentiële crisis

Thijs Boon is oprichter van VICE Benelux. Twaalf jaar lang was hij CEO, in maart 2018 werd hij President Digital van VICE Media EMEA. We spreken hem over zijn nieuwe werkzaamheden, over geld verdienen en dalende kijkcijfers

[Interview] Marc van Warmerdam: arthousefilms hebben het onverminderd moeilijk

Imagine Filmdistributie brengt Donbass van Sergei Loznitsa op 7 februari 2019 uit in de bioscopen. De Nederlander Marc van Warmerdam was een van de producenten van de film over het gespannen leven in Oost-Oekraïne waarin fake news hoogtij viert

[Q&A] Dave Minneboo over het binnenhalen van de Top 40 bij Qmusic

In het nieuwe jaar start Qmusic met het uitzenden van de bekende Top 40 onder leiding van dj Domien Verschuuren. Het ijzersterke merk vertrekt - niet zonder slag of stoot - na 25 jaar bij Radio 538. We houden een Q&A met de programmadirecteur van Qmusic, Dave Minneboo

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[MediaWeek] Bas Vlugt: Oorlog op de mediawerkvloer en in de boardroom

Wat een mediaweek! Dat zeg ik natuurlijk elke keer als ik aan deze rubriek begin maar de afgelopen week en de begin van deze week waren dagen voor de volgers van wat er in het Hilversumse en Amsterdamse gebeurt werkelijk om al je vingers bij af te likken

[Column] Erwin Fisser: Slechts 15 procent van de lezers haalt het einde van deze column

Wat leven we toch in een heerlijk kwantificeerbare tijd. ‘Weer je dagelijkse 10.000 stappen norm gehaald? Gefeliciteerd, dat is dan al een streak van 15 dagen. Slechts 13 procent van de mannen van jouw leeftijd wereldwijd presenteerden hetzelfde!’

[Column] Machiel Verkuyl: Afhaken

Turend over mijn laptop probeer ik te verzinnen wat voor media hét onderwerp van 2019 gaat zijn. U hoort of ziet de onderwerpen vast elke dag voorbijkomen, is het circulaire economie? Is het Purpose? China? De prijsstijgingen die we verwachten? Consolidatieslagen bij mediabedrijven

[Column] Jerome Kuijken: Aaaii Love Branded Content

Moeten we irritante reclame verbieden? Ik vind eigenlijk van wel. Irritante reclame stompt het publiek af en heeft reclame een slechte naam gegeven. Ik geloof echt dat wij, de brandedcontentmakers, de Loden Leeuwen op termijn overbodig maken

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Slaapverwekkend Philips, ontspannen met Perla, irritant effectief Becam

Juist door te fluisteren krijg je aandacht. Steeds meer video’s op YouTube maken daar gebruik van, vooral omdat mensen die vaak met koptelefoons op bekijken. Mijn aandacht heeft de commercial dus en wat dan volgt zijn 8 minuten beelden van koffiezetten. Saai zou je denken, maar eigenlijk is het heel prettig

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden