Nederlands MediaNetwerk

QR Codes: wel bekend, maar weinig gebruikt

 QR Codes bestaan alweer 8 jaar, maar vooral de laatste 2 jaar worden ze meer en meer ingezet door adverteerders. De meerwaarde die een QR Code voor hen kan opleveren is bekend: meetbaarheid, extra content, maar vooral interactiviteit. Ook veel consumenten kennen de QR reeds. Toch blijkt uit een recent Europees onderzoek dat het gebruik nog zeer beperkt is.

Uit het onderzoek van CBS Outdoor Media blijkt dat 40% van de QR reeds kennen, maar dat slecht 13% deze ook echt inzet bij het scannen van outdoor advertenties. [Klik hier om onderzoek te vergroten]
Koen de Groot (Managing Director van reclamebureau Red Urban) geeft in een tweet aan dat dit ligt aan de geringe reward die de consument krijgt na het scannen van een QR code. Ik mis zelk vaak ook de 'urge' en 'What's in it for me?' voor de consument. De QR wordt momenteel meestal erg plat ingezet en is alleen maar een url verwijzing. Ik heb nog maar weinig creatieve campagnes gezien (bv een branded QR Bingo, QR Duck Hunt etc). Enkele maanden geleden werd ik trouwens wel positief verrast door de SAS Buckle Up campagne.


Naast het gebrek aan urgentie om te scannen, zijn er veel consumenten die gewoonweg geen QR Code scanner app op hun telefoon hebben gedownload. Bij vrijwel alle telefoons staat deze QR scanner niet standaard op de telefoon. Terugkomend op urgentie: veel consumenten zien ook nog niet in waarom ze een QR Scanner app zouden moeten downloaden.

Ik heb zelf reeds flink wat QR Codes gescand en ben meestal teleurgesteld in het resultaat. Vaak wordt ik naar een moeilijk leesbare desktop website verwezen ipv een mobile website. Enkele malen kwam ik zelfs uit op een flash website, die op de iPhone niet leesbaar is.


Soms zijn de QR Codes zelf ook onscanbaar, zoals de reclameborden naast de snelweg of een sportvliegtuig met een QR reclamedoek achter zich op 3000 meter hoogte.
QR codes hebben een flinke potentie, maar door verkeerde inzet door de adverteerder en het daarin doorvloeiende gebrek aan urgentie bij de consument nog geen groot succes geworden.

 

Richard Otto is Mobile Marketing Consultant bij Lumata Nederland en oprichter van Mobile Marketing Nederland 

Weergaven: 83

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Gangnam Style gone bad

De reclame van Shopee verdient een aparte review van Bart Vijlbrief. Het wordt nu al gezien als een van de slechtste commercials ooit en sterspeler Christiano Ronaldo speelt de hoofdrol

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Telfort-miljonair bij KPN, Allsecur en Charlie Temple

Deze keer duikt Machiel Verkuyl in de wereld van het omnummeren, het omstickeren, het fuseren. Goede merken zijn buigzaam, maar waar begint het kraken

[Column] Niels Bruinsma: Nieuwe radiocijfers & deepdive op Frank Dane en Wilfred Genee

De radiocijfers van mei-juni zijn er! De laatste periode voor de zomer sluit toch vaak het eerste halfjaar af. Tijd om eens naar de bepalende factoren achter de luisterdichtheid te kijken

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden