Nederlands MediaNetwerk

Search Engine Optimalization - SEO: hoe gebruik ik url, page title en description?

Door Gregor - Krek - Hakkenberg. Goed gevonden worden door de zoekmachines. Het blijft een continue zorg. In de serie SEO voor beginners wil ik het dit keer hebben over de drie-eenheid die dient als lichtend pad voor Google: de page title, de url en de heilige description. Eerst even duidelijk maken waar we het over hebben:


De page title is de regel die in de bovenste balk van je browser staat.


De url is de unieke adresregel waaronder de pagina op internet te vinden is. Veel mensen gaan naar een pagina door de naam bij Google in te voeren, maar zelf tik ik vaak de url van een site met de hand in.


De description is een korte beschrijving van de desbetreffende webpagina. Deze staat verstopt in de html-code van de pagina. De bezoeker zal hem dus gewoonlijk niet zien. Maar Google leest hem wel.


Wat doet Google met de page title, url en description?

De zoekmachine kijkt wat er in de page title staat, en kijkt of dit klopt met de url en de description. Ook vergelijkt Google al deze informatie met de inhoud. Hoe beter de informatie bij elkaar past, des te vertrouwenwekkender zal de pagina overkomen. En des te hoger zal hij in de resultaten getoond worden.


Een concrete pagina

Het is allemaal nogal abstracte materie. Nou wil ik niet op mijn hurken gaan zitten, maar dit ís nu eenmaal de serie SEO voor beginners. Daarom heb ik een speciale voorbeeldpagina aangemaakt op krek.nl. Als je die tegelijk opent met dit artikel (in een nieuw venster bijvoorbeeld), dan kan ik je beter laten zien wat ik bedoel.


Page Title: waar gaat het eigenlijk over?

OK. Heb je de pagina er bij? Laten we beginnen met de Page title. Die is URL, Page Title en Description – belangrijke informatie voor zoekmachines – SEO TIPS! Ik wil gevonden worden op de drie belangrijkste zoekwoorden, dus die staan vooraan. Daar bak ik een soort kopregeltje aan vast, met ook het woord ‘zoekmachines’ er in. En omdat ik ook de term SEO nog even kwijt wil, plak ik die er achter. Je ziet wel van de hele lange page titles waarin niet echt een zin staat maar meer een verzameling keywords. Dat is niet zo slim. Ik weet eerlijk gezegd niet of Google die allemaal meetelt, maar je lezer zit er niet op te wachten. Die krijgt het gevoel dat je niet met hem bezig bent, maar dat je alleen maar trefwoorden zit te pompen.


URL: domeinnaam en pagina-aanduiding

De adresregel van je internetpagina bestaat uit het domeinadres: http://www.krek.nl plus de precisering van de pagina, in dit geval is dat url-pagetitle-description. Daarachter nog .html, om aan te geven dat het om een pagina in html-code gaat. Soms is dat ook .axp of zo, geen idee wat dat is, maar daar gaat het ook niet om. Helaas staat de software waarmee ik mijn sites bouw niet toe om meer dan 25 tekens te gebruiken in de url. Anders had ik hem nog wat langer gemaakt om meer relevante trefwoorden toe te voegen. De url wordt door Google namelijk sterk meegeteld, omdat ze er van uit gaan dat daar inderdaad staat waar de pagina over gaat.


Slechte URL’s geven geen informatie

Je ziet vaak pagina’s die geen beschrijvende URL hebben. Dan staat er bijvoorbeeld www.krek.nl/node20?.html of zo. Inhoudelijk waardeloos. Zonde. Dus als je een site laat bouwen, eis dan een managementsysteem waarbij je zelf de url van elke pagina kunt aanpassen. Overigens zul je opmerken dat op dit blog deze functie geautomatiseerd is. De URL en de page title worden automatisch afgeleid van de kop boven elk artikel. Niet optimaal, maar in ieder geval consequent. En Google houdt van consequent.


Description - waar vind ik hem?

Je kunt de description vinden als je met je rechter muisknop op de webpagina klikt en kiest voor ‘toon htmlcode’ of ‘show page source’ of iets vergelijkbaars, afhankelijk van de ingestelde taal. Er opent dan een nieuw venster met alleen letters. Als je de code van de voorbeeldpagina doorkijkt, staan ergens bovenin de metatags. Dat zijn etiketten die de zoekmachine gebruikt als instructies. De tweede is iets als:

meta name="description" content="Een boeiend artikel over optimaal gebruik van page title in combinatie met url-adresregel en de meta-tag description, binnen het thema SEO voor beginners. Verder heel veel informatie over webcopy, copywriting, zoekmachineoptimalisatie en tekstschrijven voor het internet. Succes met schrijven!". Dat is ‘m dus.


Wat zet ik in de description-tag

Je kunt in deze beschrijvende metatag het beste een korte omschrijving geven van wat je op deze pagina te bieden hebt. Gebruik weer dezelfde keywords, liefst ergens aan het begin. Maar belangrijker is nog dat dit stukje tekst je pagina verkoopt aan de bezoeker. Het is je uithangbord!


De description als klantentrekker

Je denkt misschien: “Uithangbord? Ik zie dat ding niet eens als ik de site bezoek!” Da's waar, maar als het een beetje meezit, dan heb je hem wel gezien vóór je de site ging bezoeken. Google gebruikt de description namelijk als ‘snippet’. In de zoekresultaten bij Google staat de naam van de pagina, met daaronder een stukje tekst van ongeveer 150 à 160 tekens. Als je pagina een description-tag heeft, dan kiest Google die als beschrijving. Dus met je description kun je de zoeker nog even snel overtuigen om op jouw site te gaan kijken.


Je hebt 155 tekens om je punt te maken

Hierboven kun je zien dat ik de eerste 155 tekens van de description vet gemaakt heb. Dat is dus wat mensen zien als ze mijn webpagina vinden bij Google: "Een boeiende artikel over optimaal gebruik van page title in combinatie met url-adresregel en de meta-tag description, binnen het thema SEO voor beginners." Alle trefwoorden zitten er in, en het belooft boeiend te worden. Op mijn homepage ben ik zelfs nog verder gegaan. Daar staat de page description: “Freelance copywriter voor copy, concept of SEO webteksten? Lekker leesbaar en niet te duur? Klik naar KREK. Copy & Concept en... klaar! Dat is precies wat Google toont als je mijn site vindt. Een kernachtige belofte met de belangrijkste trefwoorden, die afsluit met een oproep tot actie. En het werkt!


Hij mág langer!

Je hoeft het niet bij die 155 tekens te laten. De rest is niet zichtbaar in de Google-resultaten, maar telt wel degelijk mee bij het indexeren van je pagina. [update: volgens Tekstschrijver Tim is dit niet waar. Zelf weet ik het niet zeker. Maar kwaad kan het in ieder geval niet!] Vandaar dus dat ik na de 155-tekenlimiet nog een zinnetje met andere trefwoorden heb toegevoegd: “Verder heel veel informatie over webcopy, copywriting, zoekmachineoptimalisatie en tekstschrijven voor het internet.”


Slechte descriptions: niet doen!

De slechtste description is géén description. Ga je op een site kijken en staat in de source code nergens meta name="description" dan heeft de pagina überhaupt geen description. Gemiste kans. Google pakt dan de eerste zin uit de pagina of een paar flarden die aansluiten bij de zoektermen. Als je sitetekst begint met: “De wereld is in verandering, de ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Het is tijd om mee te veranderen, Krek. Helpt u daarbij.” dan staat dat dus in de zoekresultaten. Weten de mensen nóg niet wat je doet.

Ook slecht zijn de trefwoord-descriptions. Dan heeft iemand gewoon een hele reutel keywords in de description-tag gedumpt. Vaak veel meer termen dan terug te vinden zijn in de bodytekst, wat Google interpreteert als onwaarachtig. En met geen enkele overtuigende waarde. Niet doen dus. Ook het steeds gebruiken van dezelfde description voor elke pagina is zonde. Schrijf hem toe op je content, telkens weer, voor elke pagina.


Disclaimer

Voor de goede orde, ik ben geen echte SEO-specialist, maar een eenvoudige copywriter die domweg probeert de SEO er zo goed mogelijk bij te doen. Ik zit niet bovenop de ontwikkelingen van Google’s criteria bij het ranken van sites. Dus het zou zomaar kunnen dat wat ik hierboven beweer inmiddels hopeloos verouderd is. Toch kun je er rustig van uit gaan dat je mét mijn adviezen een beter resultaat krijgt dan zonder. Dus ik zou zeggen... Succes met schrijven!


blog.krek.nl

www.twitter.com/krekhak


Lees van Greg ook:


- Waarom ik Bert Brussen stalk

Weergaven: 389

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Martin Mol op 3 December 2010 op 22.11
Sint Kado column: U bent de zak!

Sint komt met een stoomboot aan en gaat met een containerschip vol slappe zakken terug. Tjokvol zit tie. Zeg gerust: de hele branche is aan boord. Ik noem geen namen maar de Sint heeft schoon genoeg van al die zoete en brave volwassenen in de reclame.

Wie mogen er dan wel blijven? Hier is mijn snelle verlanglijstje en u zult zien dat ik sommigen nog ga vergeten ook.

Michiel Neefjes en Marc Bennink voor hun rebelse Strijdknots mogen blijven. Dick Maas voor het gelijk van zijn filmposter mag blijven. De Reclame Code Commissie die SuitSupply okay vindt mag blijven. Het kabinet mag blijven met het op de schop zetten van gesponsorde creativiteit. Youp mag blijven voor zijn spontane hulp. Adformatie die heel slim mijn IP ban teniet deed mag blijven. En Astrid Prummel mag blijven omdat ik haar best wel eens 24/7 onder de schoorsteen zou willen doen. Voor de rest: alle paardenlullen…schip ahoy!!!

Martin Mol
Columnist YouadDaily
Reactie van Gregor (Krek.) Hakkenberg op 27 November 2010 op 23.21
Ja, topidee, Ton. Martin Mol is echt mijn ideale vakantebestemming.
Reactie van Ton LUITING op 27 November 2010 op 22.23

Héé KREK, want denk jij ???
Reactie van Martin Mol op 27 November 2010 op 21.45
Ton... dat is een geweldig idee! Pik jij ff Gregor op en door naar Ljubljana: zie ik jullie daar!
molconcepts@gmail.com
Reactie van Ton LUITING op 26 November 2010 op 21.39
Hoi KREK, de sop is de kool wel waard! Momenteel zit ik in een drukke tijd (zie mijn http://tonluiting.web-log.nl.Maar in rustiger tijden na maart 2011 ga ik naar mijn geliefde Land van Marianne en dan is dat misschien een gelegenheid om bij jou langs te rijden. Mijn mailadres is: mediapark@kpnmail.nl.
Reactie van Gregor (Krek.) Hakkenberg op 26 November 2010 op 21.19
Zo belangrijk is het allemaal niet, Ton. Bovendien woon ik in Frankrijk en Martin zit geloof ik meestal in de Balkan, dus het sop is de kool niet waard.
Reactie van Ton LUITING op 26 November 2010 op 21.04

Het nadeel van virtuele communicatie is toch dat het onpersoonlijk blijft, misschien moeten wij het gewoon eens bespreken en elkaar onder ogen zien. Misschien is Martin dan minder zonderling. Ben ik een loser en heb jij maar gedeeltelijk gelijk. Maar ja, dan stellen wij ons wel kwetsbaar op. Daar is durf voor nodig.
Reactie van Gregor (Krek.) Hakkenberg op 26 November 2010 op 19.57
Sorry, Ton, ik weet het ook niet meer.

Martin komt eerst op mijn blog een link naar zijn 'anti-SEO-blogje' plaatsen. Ik vraag hem zijn punt te maken in de reacties onder mijn oorspronkelijke artikel. Martin zegt dan "geen uit- of thuiswedstrijd, we gaan naar Nederlandsmedianetwerk". Kan hij hier ook nog eens zijn linkje kwijt.

Als ik vraag om argumenten komt hij met persoonlike diskwalificaties. Vervolgens zegt hij dat hij niet meer met me wil discussiëren ("succes, hier laat ik het bij") en dan probeert hij ons toch weer naar zijn eigen blog te lokken.

Gewoonlijk kan ik wel lachen om dit soort zonderlinge figuren, maar ik pas er voor mee te werken aan zijn url-spamgedrag.
Reactie van Ton LUITING op 26 November 2010 op 15.33
En ....toen viel er een radiostilte !
Reactie van Ton LUITING op 24 November 2010 op 10.14

RUSTIG AAN HEREN !!!!

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden