Nederlands MediaNetwerk

Social Embassy: Topmerken investeren fors in social media

Ruim 90% van de Nederlandse topmerken is de consument gevolgd naar social media zoals Facebook, Hyves en Twitter. Vodafone is het meest actieve merk van Nederland. Bedrijven investeren fors in social media door een Social Media Manager aan te nemen, tooling en software aan te schaffen of campagnes te voeren. Het realiseren van engagement blijft vooralsnog lastig in de praktijk voor een gemiddeld merk. Het overgrote deel van de bedrijven verwacht de investeringen in social media in 2012 verder te verhogen, zo blijkt uit onderzoek van Social Embassy.

Voor het derde jaar op rij onderzocht Social Embassy de inzet van social media door top 100 merken. Uit het onderzoek blijkt dat social media een vaste plek heeft gekregen binnen bedrijven. De verantwoordelijkheid voor social media is bij de meeste bedrijven ondergebracht bij marketing die ook het budget beheert. Daarvoor heeft ruim 40% van de onderzochte merken een Social Media Manager aangesteld en zijn er gemiddeld 2 tot 3 mensen verantwoordelijk voor het volgen van en reageren op vragen en klachten van consumenten.

Ook zijn campagnes op sociale netwerken populair. Van de merken die inzage wilden geven in hun budget, geeft 16% aan dat dit meer dan € 100.000,- bedraagt. 69% van de bedrijven verwacht het budget voor social media in 2012 te verhogen, zo blijkt uit de vierde editie van de Social Media Monitor.

Merken zijn over de gehele linie actiever geworden. YouTube is het meest populaire netwerk gebleven voor merken, gevolgd door LinkedIn en Twitter. Facebook is in populariteit het hardst gegroeid, 62% van de onderzochte merken is inmiddels actief op het snelgroeiende sociale netwerk. De ranglijst wordt aangevoerd door Vodafone dat social media onder meer inzet voor marketing, service en recruitment. De top van de ranglijst wordt gedomineerd door dienstverlenende organisaties in telecom, energie of financiële dienstverlening, FMCG merken worden echter ook steeds actiever.

"Social media is een enorme groeimarkt. Bedrijven stellen zichtzelf niet langer de vraag of zij er iets mee moeten, maar worstelen nog wel met de uitvoering. Op dit moment is de focus bij de inzet van social media erg intern gericht. Bedrijven zijn vooral bezig met organisatie en tooling. Slechts 35% van top 20 merken haalt meer dan de helft van het maximum aantal punten op engagement. In 2012 zal daar de echte ontwikkeling plaatsvinden.", aldus Steven Jongeneel, Oprichter van Social Embassy.

www.socialmediamonitor.nl
www.socialembassy.nl

Weergaven: 49

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden