Nederlands MediaNetwerk

Gisterenavond, toen ik terugkwam van een avondje weg en mijn Tweetdeck aanzette, viel mijn oog op een berichtje waarin iemand vroeg wat toch die helikopter te betekenen had die hij hoorde. Ik liet me er verder niet door afleiden en ging door op mijn andere scherm waar ik net besloten had iets meer met mijn Google+ account te gaan doen omdat er daar naar mijn mening te weinig gebeurde, al zag ik tot mijn verbazing dat ik inmiddels al in zo’n 800 cirkels zit. Maar ja dat zegt op Google+ niets, want misschien hebben sommige mij wel in de “raar mens zoveel mogelijk negeren”-cirkel geplaats. Feit is wel dat ik lang niet van iedereen die mij in een cirkel heeft, updates voorbij zie komen, maar goed mijn eigen bijdragen zijn ook nog maar heel mondjesmaat dus misschien ligt het daaraan. Dan zie ik op het andere scherm een tweet van Marc van der Linden: “Het is dus goed mis hier in de buurt. Helicopters, ambulances en ME...”.


Terug naar Twitter

Digitale ramptoerist als ik ben is mijn hoofd nu definitief naar het twitterscherm gedraaid. Ik zie nog meer mensen erover twitteren en in no time heb ik op tweetdeck een kolom aangemaakt: #scheldestraat. Van minuut tot minuut kan ik nu volgen wat er daar gebeurt. Ondertussen ga ik wat krantensites langs om de ware toedracht te achterhalen want daarover schijnt op twitter nogal wat onduidelijkheid te zijn. De tweets begonnen namelijk met politie die klaarstaat voor het geval twee rivaliserende motorbendes slaags zouden raken. Een artikel in het AD meldde eerder al dat de politie daarvoor vreesde. Maar inmiddels zijn we al op het niveau van knokploegen en schietpartijen en het uitkammen van binnentuinen naar voortvluchtigen. Ik vind niets op de gangbare krantensites. Het AD, die toch vermoedde dat er wat zou kunnen gaan gebeuren, is nog stil; de Telegraaf besloot kennelijk pas de volgende ochtend de wakkerste krant te zijn en het Parool zwijgt zelfs in Amsterdams dialect. Nu.nl en AT5 doen ook nog niet mee. Weer een mooi voorbeeld van ‘the Media Gap’ zoals we die wel vaker zien. Was je bij wijze van spreken bij een concert waar de artiest flauwviel of wegbleef; zat je in een vliegtuig waarmee iets heftigs gebeurde; je kan er bij thuiskomst nog niets over op de reguliere nieuwssites vinden. En deze media gap wordt prachtig gedicht door een site als Twitter. Terug naar Twitter dus. Steeds meer foto’s duiken op, net als -onvermijdelijk- de grappen. Langzaamaan worden de kranten dan toch wakker. Het Parool en AD hebben als één van de eerste een stukje over het voorval en beiden baseren zich als bron op jawel; Twitter. Met fotomateriaal afkomstig van wederom, jawel; Twitter. Ik tweet nog even dat we niet moeten overdrijven omdat de media alles overneemt.  Dan kijk ik bij Google+, maar zie niets over het amsterdams gebeuren. Ik plaats zelf dan maar een link naar het bericht op Powned. De massale reacties blijven uit. Men post daar leuke gekke plaatjes, filmpjes of discussieert verder over de voor- en nadelen van Google+ ten opzichte van andere social media en ik zie niemand anders er melding van maken (nou zou het kunnen dat men mij uit Amsterdamse cirkels weert; ik beweeg me zelden in de juiste kringen) dus terug maar weer naar mijn twitterstream. Daar blijkt inmiddels dat er niet twee motorbendes slaags waren, maar dat de politie één bende wegens overlast heeft willen arresteren en dat dat redelijk uit de hand liep. En zo hebben wij als burgers dan toch een keer de media voorgelogen, ook wel eens leuk voor de verandering. Knap staaltje burgerjournalistiek toch? Via Twitter komt uiteindelijk de mededeling dat de helicopters vertrokken zijn, de rust is weergekeerd en men weer rustig kan gaan slapen. Het uitgebreidere artikel de volgende ochtend in het Parool is opgeleukt met de nodige video’s afkomstig van twitvid’s. Heb ik al eens eerder ergens gemeld hoeveel ik van Twitter houd?

Weergaven: 76

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interviews] Video-interviews tijdens Online Radio Awards

Tijdens het symposium van de Online Radio Awards is een aantal toonaangevende sprekers geïnterviewd, waaronder Jeroen de Bakker, Kamran Ullah, Marvin Jacobs van Airborne, Elger van der Well, Wim Eikelboom Arjan Snijders en Liedewij Hentelaar

[Interview] Video-interview met Matthias Scholten, directeur FC Group (RTL Group)

Een video-interview met Matthias Scholten, directeur van FC Group, over de televisiemarkt en FC Group, de creatiepoot van RTL Group

[Interview] Video-interview met Ton Rozestraten over marktontwikkelingen en Screenforce Day

Een uitgebreid video-interview met Ron Rozestraten, voorzitter Screenforce en CCO RTL Nederland, over de televisiemarkt, ontwikkelingen en Screenforce Day

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Linda Mertens, oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken

Linda Mertens is oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Amanda Bosma, Audio & Content Lead bij JUKE

Amanda Bosma is Audio & Content Lead bij JUKE. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Zuckerberg behind the scenes? Wat zijn de populairste apps? Een million mile Tesla? Personaliseren, hoe dan?

The Verge wist de hand te leggen op twee uur exclusive leaked audio van interne meetings van Mark Zuckerberg met zijn personeel. De Facebookmedewerkers stellen vragen, onder andere over de koers en toekomst van het bedrijf

[Column] Machiel Verkuyl: Scrollzombies

Je kent het fenomeen wel: de scrollzombie. Wandelend door de stad zie ik ze overal. Eerst stonden ze alleen bij de bushalte of op het perron. Soms een enkeling, op een hoek van een straat of rokend

[Column] Michiel Rotteveel: Breaking news - Unilevers crossmedia meetmodel

Vorige week was het zover. Unilever maakt bekend dat het haar eigen crossmedia meetmodel aan het testen is en dat de eerste resultaten hoopvol zijn. Behalve een bericht op de gebruikelijke kanalen, heb ik er niet veel over gelezen

[Column] Erwin Fisser: Greta Thunberg, sletten, boze boeren, de overheid en ons falende brein

Wat ons intellectueel onderscheidt van apen, is dat wij kunnen bedenken wat een ander denkt dat wij denken dat zij denken dat wij denken. Als dit zo'n belangrijk onderscheid is, waarom zijn wij er eigenlijk zo verschrikkelijk slecht in

[Column] Paola Cassone: Moeilijke keuzes

Geconfronteerd met steeds meer keuzes en een overweldigende hoeveelheid tegenstrijdige informatie, zijn de meeste beslissingen een vermoeiende hindernisbaan geworden

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden