Nederlands MediaNetwerk


Door
Ton Verlind. Een werkgroep bestaande uit
Antonie Dake (ondernemer),
Ad ’s Gravesande (oud-programmadirecteur Avro),
Nico Haasbroek (oud-hoofdredacteur NOS-Journaal),
Koos Kalkman (directeur MultiMediaRaad), en
Ivo Wildenberg (directeur Bridgecraft) hebben bij de kabinetsinformateur voorstellen ingediend om de publieke omroep te strippen. In hun visie houdt het nieuwe bestel zich alleen nog bezig met de serieuze kerntaken (nieuws, achtergronden, cultuur, educatie) en verdwijnt het amusement. De huidige radio- en televisiezenders verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen 2 tvzenders en 2 radiozenders: 1 voor nieuws- en achtergronden (24 uur), 1 voor kunst en cultuur (24 uur). Uitzending gemist blijft bestaan. De reclame verdwijnt en het omroepbudget wordt verminderd van 800 miljoen naar ruim 370 miljoen euro. Ledengebondenomroepen verliezen hun invloed, ze worden getransformeerd tot productiehuizen. (zie de hoofdpunten) De initiatiefgroep is buitengewoon negatief over de publieke omroep zoals die nu functioneert en gaat daarbij ten onrechte voorbij aan het grote draagvlak dat het huidige bestel met de huidige resultaten heeft in de Nederlandse samenleving. De plannen van Dake c.s. ontberen een heldere visie op de samenleving. Ze ontkennen, dat Nederland vanuit zijn traditie een pluriforme samenleving is en dat we dit in de opinievorming graag weerspiegeld zien. Hoe kun je in de meningsvorming bijvoorbeeld een rol van betekenis spelen, zonder dat er een heldere inhoudelijke orientatie is vanuit verschillende visies, tenzij je neutrale kwaliteit en professionaliteit centraal stelt en dat is precies het manco in deze plannen: de publieke omroep nieuwe stijl wordt een speeltje van randstedelijke hobbyisten en zal op deze manier zijn aansluiting bij de samenleving missen. De publiek omroep van Dake, ’s Gravesande, Haasbroek, Kalkman en Wildenberg komt in handen van een beperkt aantal mensen, invloed van professionals staat centraal en de financiers van dit alles (de belastingbetaler) staat aan de zijkant en raakt elke invloed kwijt. Dake en zijn companen leggen in mijn visie het fundament voor een dure, harteloze mislukking. Een publieke omroep zonder amusement en met beperkte outlets kan onmogelijk voor alle Nederlanders zijn, zal zijn marktaandeel snel zien dalen en maakt daarmee de weg vrij voor een discussie over de definitieve opheffing van een publiek bestel. Of het wordt in het overblijvende commerciele geweld (het vrijkomen van zoveel reclamegeld zal ongetwijfeld leiden tot het oprichten van nieuwe commerciele zenders) even zo marginaal als de PBS, de publieke omroep in de Verenigde Staten, waarvan veel Amerikanen het bestaan niet eens kennen. Het is dus te hopen dat de kabinetsinformateur deze suggesties snel terzijde legt, vooral ook omdat het ondernemend groepje pretendeert te weten welke publieke omroep de Nederlanders ambieren zonder dat duidelijk wordt waaraan deze wetenschap wordt ontleend. Over het verlies aan arbeidsplaatsen en creatieve expertise zullen we het nog maar niet hebben: deze plannen gaan duizenden arbeidsplaatsen kosten. Het neemt niet weg, dat er ook serieus te nemen elementen zitten in de onderliggende analyses. Een publiek bestel moet vooral bijdragen aan politieke, maatschappelijke, culturele vorming en ontplooiing van ingezetenen van Nederland. Impact (betekenis) is dan belangrijker dan het realiseren van grote marktaandelen. De bedenkers van het plan leggen de vinger op de zere plek door zich te beklagen over het feit, dat marktdenken binnen de huidige publieke omroep veel te centraal staat en de diversiteit nu te groot is door zoveel spelers, vaak met onduidelijke profielen. Maar dat probleem kan ook binnen het huidige bestel worden opgelost door de maatschappelijke doelen voor de publieke omroep duidelijker en principieler te formuleren en daar de programmering op af te stemmen , eisen te stellen aan de representativiteit en afscheid te nemen van organisaties die niet aan kunnen tonen over voldoende geloofwaardig draagvlak te beschikken. Het schrappen van (alle) amusement is geen optie. Want ook
Paul de Leeuw, Frans Bauer, Jan Smit en
Andre Rieu zijn – of je het waardeert of niet - deel van ons collectieve culturele geweten. Ik denk wel dat de stofkam er door mag en dat de publieke omroep selectiever moet worden in de keuze welke amusementsuitingen serieus te nemen zijn en welke niet.
www.tonverlind.nl Lees van Ton ook: -
Politieke visie op de publieke omroep heeft soms de diepgang van ee... -
Peter R. de Vries: Ik weet het niet... -
Klant wordt nog verder de digitale wereld ingetrokken -
Jan des Bouvrie is veroordeeld voordat zijn schuld vaststaat

Weergaven: 38

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Klaas Jan Hoeve op 18 Juni 2010 op 12.36
Goede analyse van Verlind. Meeliftend op een golf van populisme hebben de samenstellers van dit rapport weer eens blijk gegeven van hun gebrekkige inzicht in waarom mensen naar de televisie kijken. Het zijn juist de briljante en succevolle programma's als DWDD en Boer zoekt vrouw die tegelijkertijd toegankelijk en amuserend zijn, maar ook iets laten zien van hoe Nederland er voor staat. Doe maar eens de gedachtenoefening hoe een van deze programma's er bij SBS zou uitzien...
En zeker is er wel iets te doen aan de logheid, de verkokering en inderdaad aan het 'commercieeltje spelen'. Die toekomstvisie voor een beter publiek bestel moet er zeker komen, maar niet gevoed door een politieke agenda en door bezuinigingsdrift. Er moet een beter denktankje mogelijk zijn dan dit gezelschap.

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?

Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Gangnam Style gone bad

De reclame van Shopee verdient een aparte review van Bart Vijlbrief. Het wordt nu al gezien als een van de slechtste commercials ooit en sterspeler Christiano Ronaldo speelt de hoofdrol

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Telfort-miljonair bij KPN, Allsecur en Charlie Temple

Deze keer duikt Machiel Verkuyl in de wereld van het omnummeren, het omstickeren, het fuseren. Goede merken zijn buigzaam, maar waar begint het kraken

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden