Nederlands MediaNetwerk

Notutekst, voor notulen en teksten

Deze publicatie zet ik in het Nederlands Medianetwerk en niet op Ambtenaar 2.0 omdat profilering van het individu in Ambtenaar 2.0 niet op prijs gesteld wordt. Zonder jezelf te profileren is het niet mogelijk een plek in de markt te bemachtigen of te ontwikkelen.  
Mijn profilering komt voort uit mijn inleving in de rol en de positie van instellingen van de overheid in Nederland. Die inleving vindt plaats vanuit mijn rol van notulist. Daarover heb ik gepubliceerd sinds 2009 op twee sociale netwerken: (1) het Nederlands medianetwerk en (2) Ambtenaar 2.0.

Mijn profilering is werkende weg ontstaan, niet zonder kritisch te zijn op wat passend is of niet. Ik realiseer mij dat ook het Nederlands Medianetwerk niet bedoeld is voor het maken van reclame of voor profilering. Mijn blog heeft zin voor bewustwording bij andere zelfstandig professionals in vergelijkbare omstandigheden en heeft zin voor de ontwikkeling van ideeën op het gebied van schrijffuncties in het algemeen en bij de overheid in het bijzonder.  

Mijn blog:

Beste opdrachtgever in spe. Mijn naam is Geertjan. In 1993 startte ik met notuleren. Daarmee leerde ik vooral de (lokale) overheid kennen, en stichtingen, non-profitorganisaties, zorginstellingen, kennis­instituten. Steeds mijzelf weer opnieuw oriënteren, werd van mij een tweede natuur.

Schrijven

Mijn schrijfhouding is mijn natuurlijke. Doorgaand ordenen, herordenen, schrijven, schrap­pen en herformuleren. Ook het verzamelen van kennis, het analyseren en het dragen van verantwoor­delijkheid hoort bij mij. Ik maakte bij de lokale overheid de overgang mee naar het dualisme in 2002/2003. Na een verdieping in de veranderde positie die ik daarmee als zelfstandig professional had gekregen, nam ik die bewuster in. Ik schreef mijn verslagen voor ambtenaren onder B&W én onder de gemeenteraad. Ambtenaren zijn in beide gevallen managers. Alleen de situatie waarin zij managen is verschillend.  Het is dan goed wanneer je als notulist aan beide zijden van de organisatie je verantwoordelijkheid heel bewust nemen kan. Bovendien is het als zelfstandige goed te beseffen dat het altijd goed is om een eigen standaard, een eigen kwaliteit, te hebben. Voor minder gaat Notutekst niet. Voor een zelfstandige staat kwaliteit altijd bovenaan.

Voor wat betreft de positie om als notulist zowel ambtenaren onder B&W als onder de raad service te verlenen: vertrouwen in management is een must. Zonder vertrouwen geen management. Uiteraard beseft de eigenaar van Notutekst dat de weg waarlangs informatie naar het bestuur gaat, vastgelegd is. Die weg bepaalt de organisatie. 

Tot op de dag van vandaag is het mij gelukt die positie vast te houden. Dat zegt iets over mij en over het product dat ik lever. Ambtenaren die ondersteuning nodig hebben, kunnen nu zeer goed bij mij terecht. Het schrijven van notulen en actielijsten werd meer en meer voor mij een inspiratiebron voor ander schrijfwerk. (zie ook referenties op mijn website)

Lijvige verslagen

In de loop van de tijd ontwikkelde ik een methode van werken waarmee ik heel snel lijvige bestuurs­verslagen lever: 80 – 100 pagina’s in vijf werkdagen. Maar ik ondersteun met mijn schrijfwerk ook projecten, of voorzitters van periodiek terugkerende vergaderingen, voorzitters van bouwverga­deringen, voorzitters van conferenties. De opsomming zou alleen al een A-4 beslaan. Meer over mij is te lezen op mijn profiel In LinkedIn.

Zakelijk schrijfwerk

Ik heb bijna alle diensten en afdelingen gezien van een organisatie met 4000+ werknemers. Ik lever sneller dan mijn concurrenten. Dat maakt mij geschikt voor ook de zakelijke markt. Ik haak dan vooral naar ondersteuning van projecten in de sfeer van public relations. Ik kan ook goed organiseren. Dat ik meer doe en ander schrijfwerk produceren kan, laat ik zien met publicaties op het internet: vanaf 2009 startte ik met het publiceren van columns. Ik liet daarmee zien te beseffen aan welk type organisatie ik service verleen; zie onder meer mijn column: De kracht van democratie is te organiseren.

Graag aanvaard ik opdrachten om zaken uit te zoeken, informatie te verzamelen om dan vervolgens te schrijven met een door u aan mij gegeven doel. Ik besef een lange tijd vooral te hebben genotu­leerd. Dat doe ik - na al die jaren - met de overtuiging die ik had in het begin. Ik vind veel vergade­ringen die ik meemaak inspirerend. Graag zie ik u terug als mijn opdrachtgever. Laat u verrassen door wat ik u te bieden heb.

Geertjan Benus (tel. 030 - 2991730)

Weergaven: 238

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Geertjan Benus op 2 Februari 2013 op 21.22

Beste Han,

De groep die ik bedoel met mijn toelichting staat hier: http://ambtenaar20.ning.com/profile/GeertjanBenus

Ik had niet gedacht aan de groep in LinkedIn. Dank je wel.

Groeten, geertjan

Reactie van Han van der Zwan op 1 Februari 2013 op 23.16

Beste Geertjan,

Grondgedachte van Social Media en het succes van platforms is het delen van kennis en informatie met gelijkgestemden.

Ik ken Ambtenaar 2.0 niet anders dan dat het naar mijn weten een groep op Linkedin is. Naast dat je in die groep kennis kunt delen, waarbij de initiatiefnemer|beheerder van de groep de voorwaarden definieert en daar op toeziet, is er bij Linkedin groepen ook een mogelijkheid onder "promotions" aanbiedingen/promoties/aanbiedingen te plaatsen. Het een sluit het ander dus niet uit.

Succes met alle activiteiten,

Han

Interviews

Luc van Os wint Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines

Wij spreken Luc van Os over Hearst, de overname van G+J Media en de toekomst van tijdschriften

[Interview] Erik Roddenhof: We hebben aan succes geproefd en dat smaakt naar meer

Per 1 januari 2017 werd Erik Roddenhof CEO van de Persgroep Nederland. Hij begeeft zich in een dynamische mediatak die zichzelf in een moordend tempo aan het herontdekken is. “Dé krantenlezer bestaat al lang niet meer. Onze lezers volgen ons via apps, websites, social media en de papieren krant”

[Interview] Kees Verbeek en Marinus Zoutendijk: Abovo Media is groot geworden door eigenwijs te blijven

De eigenaren en directeuren van het grootste onafhankelijke mediabureau van Nederland hebben beiden voor het eerst een notering in DeMedia100

[Interview] Peter de Mönnink: De mediawereld is multidimensionaal confuus

2017 was een meer dan bijzonder jaar voor Peter de Mönnink. Nadat Sanoma het meerderheidsbelang in SBS had verkocht aan Talpa ontstond een unieke situatie

[Interview] Monique Kemperman over planten als vrouwenmagneet en Maxim Hartman

Bloemenbureau Holland heeft in samenwerking met The Gardeners een onlinevideocampagne opgezet voor Mooiwatplantendoen.nl. Hierin verovert mannenman Maxim Hartman de harten van vrouwen met verschillende planten

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Dolly van den Akker: Van mobile first naar moments first

89 procent van alle Nederlanders ouder dan twaalf jaar gebruikt de smartphone als primaire device voor sociale contacten, informatievoorziening en entertainment. 24/7, overal, binnenshuis en buitenshuis

[Column] Femke Leemeijer: Oude en nieuwe media

Ik stel voor om geen geforceerde initiatieven meer te lanceren die vanuit de oude media door de strot van de nieuwe generatie dienen te worden geduwd. Laat ze lekker met rust

[Column] Julie van Mol: Tien jaar terug

Als je mijn columns hebt gelezen, realiseer je je welke wurggreep er gaande is in de boekenwereld. Een literatuurwetenschapper zei laatst tegen mij: "Maak je niet zo druk om die ouderwetse boekhandels. Online verkoop is de toekomst." Toen kermde mijn hart

[Column] Martin Leeflang: Gouden Loeki - waarom negatief eigenlijk positief is

De komende tijd maak ik een columnreeks over wie volgens mij de Gouden Loeki 2017 moet winnen. Elke drie, vier weken bespreek ik een nieuw aspect van de effectiviteit en waardering van commercials én ik maak mijn persoonlijke top 10 van genomineerden

[Column] Marvin Jacobs: De 9 podcasttrends voor 2018 (deel 1)

2017 was een cruciaal jaar in de podcastrevival die in 2014 begon. In de VS staat het medium op de radar bij adverteerders, Hollywood jaagt op de film- en tv-rechten van podcasts

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden