Nederlands MediaNetwerk

Notutekst, voor notulen en teksten

Deze publicatie zet ik in het Nederlands Medianetwerk en niet op Ambtenaar 2.0 omdat profilering van het individu in Ambtenaar 2.0 niet op prijs gesteld wordt. Zonder jezelf te profileren is het niet mogelijk een plek in de markt te bemachtigen of te ontwikkelen.  
Mijn profilering komt voort uit mijn inleving in de rol en de positie van instellingen van de overheid in Nederland. Die inleving vindt plaats vanuit mijn rol van notulist. Daarover heb ik gepubliceerd sinds 2009 op twee sociale netwerken: (1) het Nederlands medianetwerk en (2) Ambtenaar 2.0.

Mijn profilering is werkende weg ontstaan, niet zonder kritisch te zijn op wat passend is of niet. Ik realiseer mij dat ook het Nederlands Medianetwerk niet bedoeld is voor het maken van reclame of voor profilering. Mijn blog heeft zin voor bewustwording bij andere zelfstandig professionals in vergelijkbare omstandigheden en heeft zin voor de ontwikkeling van ideeën op het gebied van schrijffuncties in het algemeen en bij de overheid in het bijzonder.  

Mijn blog:

Beste opdrachtgever in spe. Mijn naam is Geertjan. In 1993 startte ik met notuleren. Daarmee leerde ik vooral de (lokale) overheid kennen, en stichtingen, non-profitorganisaties, zorginstellingen, kennis­instituten. Steeds mijzelf weer opnieuw oriënteren, werd van mij een tweede natuur.

Schrijven

Mijn schrijfhouding is mijn natuurlijke. Doorgaand ordenen, herordenen, schrijven, schrap­pen en herformuleren. Ook het verzamelen van kennis, het analyseren en het dragen van verantwoor­delijkheid hoort bij mij. Ik maakte bij de lokale overheid de overgang mee naar het dualisme in 2002/2003. Na een verdieping in de veranderde positie die ik daarmee als zelfstandig professional had gekregen, nam ik die bewuster in. Ik schreef mijn verslagen voor ambtenaren onder B&W én onder de gemeenteraad. Ambtenaren zijn in beide gevallen managers. Alleen de situatie waarin zij managen is verschillend.  Het is dan goed wanneer je als notulist aan beide zijden van de organisatie je verantwoordelijkheid heel bewust nemen kan. Bovendien is het als zelfstandige goed te beseffen dat het altijd goed is om een eigen standaard, een eigen kwaliteit, te hebben. Voor minder gaat Notutekst niet. Voor een zelfstandige staat kwaliteit altijd bovenaan.

Voor wat betreft de positie om als notulist zowel ambtenaren onder B&W als onder de raad service te verlenen: vertrouwen in management is een must. Zonder vertrouwen geen management. Uiteraard beseft de eigenaar van Notutekst dat de weg waarlangs informatie naar het bestuur gaat, vastgelegd is. Die weg bepaalt de organisatie. 

Tot op de dag van vandaag is het mij gelukt die positie vast te houden. Dat zegt iets over mij en over het product dat ik lever. Ambtenaren die ondersteuning nodig hebben, kunnen nu zeer goed bij mij terecht. Het schrijven van notulen en actielijsten werd meer en meer voor mij een inspiratiebron voor ander schrijfwerk. (zie ook referenties op mijn website)

Lijvige verslagen

In de loop van de tijd ontwikkelde ik een methode van werken waarmee ik heel snel lijvige bestuurs­verslagen lever: 80 – 100 pagina’s in vijf werkdagen. Maar ik ondersteun met mijn schrijfwerk ook projecten, of voorzitters van periodiek terugkerende vergaderingen, voorzitters van bouwverga­deringen, voorzitters van conferenties. De opsomming zou alleen al een A-4 beslaan. Meer over mij is te lezen op mijn profiel In LinkedIn.

Zakelijk schrijfwerk

Ik heb bijna alle diensten en afdelingen gezien van een organisatie met 4000+ werknemers. Ik lever sneller dan mijn concurrenten. Dat maakt mij geschikt voor ook de zakelijke markt. Ik haak dan vooral naar ondersteuning van projecten in de sfeer van public relations. Ik kan ook goed organiseren. Dat ik meer doe en ander schrijfwerk produceren kan, laat ik zien met publicaties op het internet: vanaf 2009 startte ik met het publiceren van columns. Ik liet daarmee zien te beseffen aan welk type organisatie ik service verleen; zie onder meer mijn column: De kracht van democratie is te organiseren.

Graag aanvaard ik opdrachten om zaken uit te zoeken, informatie te verzamelen om dan vervolgens te schrijven met een door u aan mij gegeven doel. Ik besef een lange tijd vooral te hebben genotu­leerd. Dat doe ik - na al die jaren - met de overtuiging die ik had in het begin. Ik vind veel vergade­ringen die ik meemaak inspirerend. Graag zie ik u terug als mijn opdrachtgever. Laat u verrassen door wat ik u te bieden heb.

Geertjan Benus (tel. 030 - 2991730)

Weergaven: 303

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Geertjan Benus op 2 Februari 2013 op 21.22

Beste Han,

De groep die ik bedoel met mijn toelichting staat hier: http://ambtenaar20.ning.com/profile/GeertjanBenus

Ik had niet gedacht aan de groep in LinkedIn. Dank je wel.

Groeten, geertjan

Reactie van Han van der Zwan op 1 Februari 2013 op 23.16

Beste Geertjan,

Grondgedachte van Social Media en het succes van platforms is het delen van kennis en informatie met gelijkgestemden.

Ik ken Ambtenaar 2.0 niet anders dan dat het naar mijn weten een groep op Linkedin is. Naast dat je in die groep kennis kunt delen, waarbij de initiatiefnemer|beheerder van de groep de voorwaarden definieert en daar op toeziet, is er bij Linkedin groepen ook een mogelijkheid onder "promotions" aanbiedingen/promoties/aanbiedingen te plaatsen. Het een sluit het ander dus niet uit.

Succes met alle activiteiten,

Han

Interviews

[Startups] Ahmed Ali en Tim Smit over Moodus

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Jarik Oosting van SwitchBay.

[Nederlands MediaNetwerk TV] Mikel Burger over Ve Global

In 2009 start een Londens bedrijf met het helpen van andere bedrijven met hun e-commerce. Om klanten die op het laatste moment, bij het winkelmandje, afhaken te verleiden om toch vooral die aankoop alsnog te doen

[Cross Media Case 2019] Laurens de Roode over De Winnaars van Morgen Beginnen Vandaag

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Mindshare zendt de campagne De Winnaars van Morgen Beginnen Vandaag van KPN in als Cross Media Case

[Nederlands MediaNetwerk TV] Phoebe Ohayon over Voice Branding

Phoebe Ohayon is mede-oprichter en partner van Voice Branding, een startup die merken en bedrijven helpt met het ontwikkelen en ontwerpen van hun audio-identiteit. Ze vertelt ons meer over deze nieuwe industrie

[Cross Media Case 2019] Lonneke Martens-Bos over Eneco, een StukjeZon voor iedereen

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Mindshare zendt de campagne Eneco, een StukjeZon voor iedereen in als Cross Media Case

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Niels Bruinsma: De gevolgen van het stoppen van Edwin Evers

De cijfers waar lang naar werd uitgekeken zijn er; de eerste echte meting zonder Evers staat op!. De luisterdichtheid, het dagbereik en het aantal geluisterde minuten van januari en februari 2019 zijn vrijwel gelijk aan die van 2018

[Column] Bob Goulooze: BOB's stemadvies

Vorige week ontving ik de stemlijst voor de PS/waterschapsverkiezingen. Tamelijk onbelangrijk, maar de media staan bol van deze gehypte verkiezingen. Ik zag overal stemadviezen en dacht: laat ik nu eens een stemadvies geven aan die 70 procent niet-stemmers. Door te elimineren waar je milieu wise zeker niet op moet stemmen, blijft vanzelf de beste keuze over. Vanuit die gedachte schreef ik BOB's stemadvies op de Facebookgroep Nieuws uit Leiden

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Chapeau voor SIRE, snotterig Bol.com en het rookgordijn van ASR

Ga er maar aanstaan: een briefing die Nederland weer wat liever moet maken. En wát een mooi haakje hebben ze gevonden. Iedereen die de hashtag hoort, behoeft totaal geen uitleg; je snapt direct wat er aan de hand is

[Column] Erwin Fisser: Dokter, mijn robot begrijpt mij niet

“Hallo Steven”, roept Mickey als je het restaurant binnenloopt. “Welkom terug meneer van Belleghem”, klinkt het in de hotellobby. Steven vond dat heel prettig meen ik mij te herinneren. Wat mij betreft klinkt dat als de hel. Wel passend bij Disney

[Column] Maartje Blijleven: De waarde van communities

Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat de participatiesamenleving - die steeds verder digitaliseert - veel vraagt van de zelfredzaamheid van mensen. Digitalisering zorgt voor veel transparantie, en daarmee ook voor een explosie van informatie. Hoe ga je om met deze informatie-overload? Hoe geef je daar structuur aan?

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden