Nederlands MediaNetwerk

Eigenlijk weten wij het allemaal. Reclame op TV, Radio en print media... het heeft de aandacht van de kijkers niet meer zoals vroeger. Nee ik zeg niet direct dat oude media dood is maar wel dat er een gigantisch verschuiving van onze media aandacht gaande is. Wij leven allemaal met een been "in" onze telefoon en de social media platformen waar we bij zijn aangesloten. Nu nog figuurlijk en straks wanneer virtual reality gereed is misschien wel letterlijk.

Maar ook tussen de social media platformen onderling vindt er een enorm snelle verschuiving van aandacht plaats. Het intensief gebruik van Twitter is enorm teruggelopen de laatste twee jaar, Vine houdt op te bestaan en komen er nieuwe social merken bij die vrijwel 'overnight' razend populair worden en miljoenen gebruikers hebben. 

Neem nu Musical.ly een social muziekvideo platform dat in eerste instantie vooral meisjes tussen de 8 en 18 jaar aantrok en inmiddels meer dan 80 miljoen geregistreerde gebruikers heeft. Rond de 20 miljoen van die gebruikers komt dagelijks kijken en 10 miljoen van die gebruikers plaatst dagelijks zelfgemaakte video's op Musical.ly. Maar voor je het weet zijn deze cijfers al weer verouderd omdat het viral effect van dergelijke apps gigantisch is.

Wat voor video's zijn dat dan? Meestal zijn het dansende kids die playbacken op populaire nummers van artiesten. Of zij openen een "live stream channel" en doen Live talks. Dat zijn Q&A's, of shout outs on demand, of iemand hangt een beetje rond in zijn of haar kamer of in de auto en reageren op comments. Een beetje populaire live talk heeft gemiddeld tussen de 500.000 en 1.000.000 viewers.

Een commercieel merk als MTV houdt bijvoorbeeld sing offs, of playback-offs (als dat al een woord is) waarin wordt opgeroepen om video's te posten waarin je je beste imitatie moet doen van een bepaald nummer.

Waarom is het belangrijk om Musical.ly te verkennen?

Of je nu marketeer bent of bij een communicatie bureau werk. Het is van belang om te snappen wat de jongeren en dus de toekomstige klanten beweegt. Zij maken namelijk niet zoals volwassenen een verandering door van media consumptie maar zij leren uberhaupt op een andere manier met media en commerciële boodschappen op te gaan.

Musical.ly is slechts een van media plekken (vrije vertaling van Media Spaces) waar deze teens en tweens (ja ik weet het, vreselijke woorden) veel tijd doorbrengen en waar dus nieuwe regels van mediaconsumptie worden bepaald. Het is tevens de plek waar zij direct naartoe gaan op het moment dat ze even niets te doen hebben. En ja dat betekent ook dat hier hun aandacht naartoe gaat op het moment dat jij en je merk hen met oude marketing tactieken hen probeert te benaderen.

Herkenbare voorbeelden van gedragsverandering: tv commercial > zie ik niet, ik ben bezig met mijn telefoon, outdoor reclame > nee ik rijd mee dus ben ik bezig met mijn telefoon, radio > sorry ik luister wel naar wat ik zelf wil horen op mijn telefoon, banners > nope, zie ik niet op mijn telefoon, magazine advertisement > haha lees ik niet, ik ben online.

Deze blogpost verscheen ook op:

Spreekbuis        MobileMarketingNOW       Linkedin

Nice Facts about Musically:

Musically Has 10 Million Daily Active Users (DAUs)

Musical.ly is the fastest growing app today, especially among teen social media users. According to Business Insider, Musical.ly now has around 10M daily active users (DAU), which doesn't sound impressive compared to Instagram's 300M daily active users or Snapchat's 150M DAU, however like Snapchat, Musical.ly's short streaming video format means users stay engaged, and this engagement offers marketers a way to reach young audiences (especially through partnerships with Musical.ly's social media stars).

Musically Has A 43% Engagement Ratio Per Month

Musical.ly's live streaming format and engaging content encourage users to visit the app often. According to a survey of 1M Musical.ly users, the mobile app's monthly engagement ratio (based on the percentage of an app’s total audience that use it on any given day) is 43%. This figure puts Musical.ly's engagement ratio slightly behind apps like Facebook, which claims a monthly engagement ratio of 66% (Statista), and Instagram, which enjoys a 60% engagement rate (Instagram).

 

Weergaven: 50

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Edwin Tromp over het vermarkten van voetballers

Een aantal maanden geleden stapte Edwin Tromp in 90/24 Sports, een marketingbedrijf voor profvoetballers. Zijn eerste zet: het openen van een kantoor in Brussel, naast de bestaande kantoren in Amsterdam en Londen. Wij spreken hem over voetballers, internationale expansie en de grenzen van branded content

[Interview] Annemarie Veen over de comeback van print

Head Office NL leverde onlangs GO TOYOTA af, het luxe relatiemagazine van Toyota. Het content marketing bureau van Sanoma | SBS merkt dat bedrijven en merken steeds vaker investeren in hoogwaardige magazines voor hun owned content. Is dit de comeback van print? We vragen het aan Head of Content Annemarie Veen.

[Interview] Marco Vroedsteijn over gerichte communicatie met Court1

Bied geen schuttinghout aan bij klanten die in een flat wonen, staat er op de website van Court1. Het bedrijf helpt zijn klanten met gericht communiceren met behulp van data. Onlangs lanceerde ze een eigen app: CÄSAR. We spreken met één van de eigenaren van Court1, Marco Vroedsteijn.

[Interview] Arne de Greeff over ANWB en partnerships

Dit jaar en in 2018 voert de ANWB een aantal veranderingen door. Zo verdwijnt ANWB Media en zet het bedrijf vol in op samenwerkingen in plaats van platte advertenties. We spreken met Manager Commercie, Partnerships en B2B Sales Arne de Greeff.

[Interview] Peter Vandermeersch over de NRC Code

NRC lanceert met nrc.nl/nrc-code een platform waarop lezers van nrc.next en andere geïnteresseerden worden geïnformeerd over de werkwijze van de NRC-journalisten. We spreken met hoofdredacteur Peter Vandermeersch over de NRC Code, of zoals Vandermeersch het noemt: de bijbel van de redactie.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Het F-woord

Collectief huilen is een verschijnsel dat weinig voorkomt. Afgelopen week was het weer eens raak. Feyenoord kampioen. Het ‘kindeke Kuijt’ kwam bij Feyenoord voor ons allemaal. En om zijn eigen droom te verwezenlijken

[Column] Marianne van Soomeren: Influzenden

Het Commissariaat van de Media heeft onderzocht dat 60 procent van de YouTubers merken of producten in beeld brengt en maar liefst 75 procent niet duidelijk vermeldt of daarvoor betaald is. Regelgeving is in de maak om vooral jonge volgers erop te wijzen dat dit toch vooral (sluik)reclame is

[Column] Ruud Verheijen: Gezocht: adverteerders met Europese ballen

Als ik zeg dat er een mogelijkheid is om meer dan 200 miljoen tv-kijkers en ruim 40 miljoen twitteraars in Europa in één keer te bereiken met een extreem hoge betrokkenheid en tegen relatief lage kosten. Wat zeg je dan als adverteerder? Daar moet je bij zijn toch?

[Column] Marc Stubbé: Google maakt veel reclame voor privacy. Hoe logisch is dat?

Het is inmiddels bijna onmogelijk om niet iets van de privacycampagne van Google te hebben gezien. In Nederland gaan ze met een bus het land door. En in elk dagblad staan ze met een paginagrote advertentie waarin uitgelegd wordt hoe je je eigen gegevens kunt beheren. Waarom doet Google dit?

[Column] Erwin Fisser: Bij vrijheid hoort verantwoordelijkheid

Ik weet even niet precies wat de kleuterequivalent is van een aanrandingsfantasie, maar ik weet wel dat wij kleuters die dergelijke dingen over het schoolplein roepen, hierop aanspreken. Ik geloof ook niet dat er iemand is die vindt dat je als kleuter andere kleuters mag uitschelden omdat die ander iets vindt waar je het niet mee eens bent

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden