Nederlands MediaNetwerk

Eigenlijk weten wij het allemaal. Reclame op TV, Radio en print media... het heeft de aandacht van de kijkers niet meer zoals vroeger. Nee ik zeg niet direct dat oude media dood is maar wel dat er een gigantisch verschuiving van onze media aandacht gaande is. Wij leven allemaal met een been "in" onze telefoon en de social media platformen waar we bij zijn aangesloten. Nu nog figuurlijk en straks wanneer virtual reality gereed is misschien wel letterlijk.

Maar ook tussen de social media platformen onderling vindt er een enorm snelle verschuiving van aandacht plaats. Het intensief gebruik van Twitter is enorm teruggelopen de laatste twee jaar, Vine houdt op te bestaan en komen er nieuwe social merken bij die vrijwel 'overnight' razend populair worden en miljoenen gebruikers hebben. 

Neem nu Musical.ly een social muziekvideo platform dat in eerste instantie vooral meisjes tussen de 8 en 18 jaar aantrok en inmiddels meer dan 80 miljoen geregistreerde gebruikers heeft. Rond de 20 miljoen van die gebruikers komt dagelijks kijken en 10 miljoen van die gebruikers plaatst dagelijks zelfgemaakte video's op Musical.ly. Maar voor je het weet zijn deze cijfers al weer verouderd omdat het viral effect van dergelijke apps gigantisch is.

Wat voor video's zijn dat dan? Meestal zijn het dansende kids die playbacken op populaire nummers van artiesten. Of zij openen een "live stream channel" en doen Live talks. Dat zijn Q&A's, of shout outs on demand, of iemand hangt een beetje rond in zijn of haar kamer of in de auto en reageren op comments. Een beetje populaire live talk heeft gemiddeld tussen de 500.000 en 1.000.000 viewers.

Een commercieel merk als MTV houdt bijvoorbeeld sing offs, of playback-offs (als dat al een woord is) waarin wordt opgeroepen om video's te posten waarin je je beste imitatie moet doen van een bepaald nummer.

Waarom is het belangrijk om Musical.ly te verkennen?

Of je nu marketeer bent of bij een communicatie bureau werk. Het is van belang om te snappen wat de jongeren en dus de toekomstige klanten beweegt. Zij maken namelijk niet zoals volwassenen een verandering door van media consumptie maar zij leren uberhaupt op een andere manier met media en commerciële boodschappen op te gaan.

Musical.ly is slechts een van media plekken (vrije vertaling van Media Spaces) waar deze teens en tweens (ja ik weet het, vreselijke woorden) veel tijd doorbrengen en waar dus nieuwe regels van mediaconsumptie worden bepaald. Het is tevens de plek waar zij direct naartoe gaan op het moment dat ze even niets te doen hebben. En ja dat betekent ook dat hier hun aandacht naartoe gaat op het moment dat jij en je merk hen met oude marketing tactieken hen probeert te benaderen.

Herkenbare voorbeelden van gedragsverandering: tv commercial > zie ik niet, ik ben bezig met mijn telefoon, outdoor reclame > nee ik rijd mee dus ben ik bezig met mijn telefoon, radio > sorry ik luister wel naar wat ik zelf wil horen op mijn telefoon, banners > nope, zie ik niet op mijn telefoon, magazine advertisement > haha lees ik niet, ik ben online.

Deze blogpost verscheen ook op:

Spreekbuis        MobileMarketingNOW       Linkedin

Nice Facts about Musically:

Musically Has 10 Million Daily Active Users (DAUs)

Musical.ly is the fastest growing app today, especially among teen social media users. According to Business Insider, Musical.ly now has around 10M daily active users (DAU), which doesn't sound impressive compared to Instagram's 300M daily active users or Snapchat's 150M DAU, however like Snapchat, Musical.ly's short streaming video format means users stay engaged, and this engagement offers marketers a way to reach young audiences (especially through partnerships with Musical.ly's social media stars).

Musically Has A 43% Engagement Ratio Per Month

Musical.ly's live streaming format and engaging content encourage users to visit the app often. According to a survey of 1M Musical.ly users, the mobile app's monthly engagement ratio (based on the percentage of an app’s total audience that use it on any given day) is 43%. This figure puts Musical.ly's engagement ratio slightly behind apps like Facebook, which claims a monthly engagement ratio of 66% (Statista), and Instagram, which enjoys a 60% engagement rate (Instagram).

 

Weergaven: 61

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Ernst-Jan Pfauth over het opzetten van The Correspondent

Ernst-Jan Pfauth is uitgever en medeoprichter van het advertentievrije De Correspondent. Nu het journalistieke platform in Nederland staat, werd het tijd voor een Engelstalige versie. We spreken Pfauth over de plannen

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over branded content als groeimarkt

In de 3,5 jaar dat mediasaleshouse Value Zipper bestaat, is het bedrijf niet alleen in omvang gegroeid, maar ook de omzet en het aantal klanten groeiden mee. We spreken met oprichter en eigenaar Patrick van Hooy over het succes van de afgelopen jaren en de toekomst van branded content

[Interview] Beerwulf wint The Pitch van De Persgroep

De Persgroep liet onlangs (media)bedrijven en creatieven pitchen voor een uitgebreide campagne. De winnaar is Beerwulf (Heineken) die met een pitch van Media Reverse wist te overtuigen. We spreken Marc Scholten (marketeer Beerwulf), Lauren van der Heijden (directeur corporate sales De Persgroep) en Sjors Kroon (oprichter Media Reverse) over de The Pitch-concurrenten en buurten bij de brouwer

[Interview] Joost Istha (ZIGT): "Toegang tot data van onze klanten is essentieel om ons werk te kunnen doen"

Nederlands MediaNetwerk TV spreekt met Joost Istha, opricher, eigenaar en CEO van mediabureau ZIGT

[Interview] Ellen Danhof (Managing Director LND Media) over crossmediaal stoppen met roken

Begin oktober sloten 50 verstokte rokers zich op om in vier dagen van het roken af te komen. LND Media verzorgde het videomateriaal dat via verschillende kanalen werd ingezet. We spreken met Ellen Danhof, Managing Director van LND Media, over het project

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Marianne van Soomeren: Parabel over de vos en de taarten

De vos had een plannetje. Hij wilde graag de allerlekkerste taarten gaan verkopen in zijn eigen winkeltje in het bos. Er was maar één probleem: hij kon geen taarten bakken. Daarom nodigde hij alle dieren uit het bos uit om hun lekkerste taart te maken

[Column] Reinier Rombouts: Consumenten? Het zijn net mensen

De klant is koning, ja, ja. Wanneer roep je dat? Waarschijnlijk juist in situaties waarin je vindt dat je slecht wordt bediend. Als je het gevoel krijgt dat een bedrijf of merk je vooral beschouwt als een ‘wandelende pinautomaat’. Als een consument

[Column] Erwin Fisser: Hashtags, piemels en D66

Ik geloof niet dat ik sinds de kleuterschool nog iemand de aanblik van mijn ontblootte piemel heb opgedrongen. En ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit onbedoelde piemels heb gadegeslagen

[Column] Ronja Slierendrecht: BNNVARA toont lef, maar is het genoeg?

Afgelopen week ging BIKL live, een platform van BNNVARA waar bereik-, impact-, kijk- en luistercijfers worden samengevoegd in één overzicht. Het is nog maar een betaversie, maar het gaat al veel verder dan wat we gewend zijn

[Column] Frank Waals: Iedereen een klokkenluider

Het scoren van een mediascoop en daarmee een complete beroepsgroep een geluid geven is dankbaar, de reacties die het oplevert buitengewoon interessant

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden