Nederlands MediaNetwerk

Adam Curry: Wat in de kerk al eeuwen werkt, werkt ook voor mij: Donaties!


Door Erwin Blom. Een trip down memorylane, dat was het luisteren naar de aflevering van
This Week In Startups waarin
Adam Curry te gast was. Je hoort in de uitzending 16 jaar internetgeschiedenis aan je voorbij trekken. Maar je realiseert je ook weer eens hoe Curry steeds bij de voorhoede van de nieuwe media heeft gehoord en een gevoel voor de successen van de toekomst heeft. Momenteel is een van de initiatieven van Curry
The Big App Show. Dagelijks is hij actief als AppJay die vertelt over apps die hem enthousiast maken en hij laat en passant zien hoe ze werken. Leuk om dagelijks in een paar minuten bij gepraat te worden. Maar ook interessant. Omdat Curry met het donatiemodel werkt. Geen betaalde app, geen advertenties, maar donaties. Schenkingen moeten zijn business doen werken. Vind je het leuk? Geef! Dat is het idee. En het werkt, vertelt Curry in een interview per mail. Overigens. Ook klasse: binnen uren had ik onderstaande antwoorden binnen op de door mij gestelde vragen.
Je werkt bewust niet met advertenties in je app. Wat is daar de reden voor? 'In het begin wel, maar de advertenties waren bijna nooit toepasselijk op mijn publiek, of nog erger, het waren advertenties voor andere apps, dat is nou net niet wat je wil als je een app heb die over (goede) apps gaat.'
Het verdienmodel is giften, donaties. Waarom heb je voor dat model gekozen? ' Zie boven. Ook heb ik ervaring met dit model met mijn show No Agenda. Het werkt erg goed, mits je een goed product hebt en een groot genoeg publiek.'
Wat zijn volgens jou de randvoorwaarden om werken met donaties succesvol te maken? 'Een goed product en je moet weten hoe je om 'support' moet vragen. Dat gebeurt overigens al honderden jaren in kerkelijke sfeer. Niets nieuws dus. Dit klinkt nogal simpel, maar er zit veel research en denkwerk achter. Ik schrijf hier denk ik nog weleens een boek over.'
Welke oplage is daar volgens jou minimaal voor nodig? '50.000.'
En wat zijn de cijfers aan downloads en gebruik van de Big App Show? '250.000 audience members.'
Waarom heb je niet voor een betaalde app of voor een subscription model gekozen? 'Ik wil geld verdienen. Niet sukkelen. Slechts 13% betaalt voor een app is uit onderzoek gebleken. Subscriptions heb ik nog nooit goed zien werken als het om een 'uitzending' gaat zoals een podcast etc.'
Mensen die je show waarderen kunnen doneren. Maar er zijn meerdere opties. Welke zijn dat en wat krijgen mensen er voor terug behalve een dagelijks waardevolle show? 'Net als de 'echte showbusiness' kun je een 'Executive Producer' worden van een aflevering. Dat kost geld, net als bij 'echte' tv of film. Wil je je naam horen in de uitzending, ook dat kost geld.'
Bij hoeveel aan donaties is de Big App Show voor jou geslaagd? 'Als het bijdraagt aan het betalen van mijn rekeningen. Als het heel goed gaat, dan zal het publiek meerdere appisods per dag gaan krijgen, met meerdere AppJays.'
En hoever ben je daar van verwijderd? 'Ik ben al op zoek naar een fulltime editor!'
Mensen kunnen vanuit de app apps kopen. In hoeverre is dat ook een verdienmodel? 'Geen idee hoe dat voor een ander werkt, maar ik zie prijzen van $0.99 Daar is het kwa apps (en ook muziek) wat mij betreft mis gegaan. Apple heeft het werk wat nodig is voor het maken van goede apps daarmee meteen gedevalueerd. Want wat kan nou iets van 99 cent nou eigenlijk zijn? Da's toch bijna niets?? Bovendien pakt Apple 30% ervan. Lijkt mij niet zo'n goede handel.' Wellicht wel voor bedrijven als Electronic Arts, die video games maken. Maar dat is echt big business, met honderden mensen, grote marketing budgets en veel risico. Daar moet je ook vast veel voor vergaderen, daar hou ik helemaal niet van! Ik ben overigens niet tegen commercie, als één adverteerder de hele show en app wil sponsoren, dan sta ik daar zeker open voor. Maar dat is meer vergelijkbaar met een partnership ipv een adverteerder. Wellicht dat met de Android versie van de Big App Show een handset maker of mobiele provider zich daarvoor aanmeldt. Met Apple en AT&T zie ik dat echter niet gebeuren.'
www.erwinblom.nl
www.twitter.com/erwblo Lees van Erwin ook: -
Nu nog in beta, maar eind september voor iedereen: Sonos en Spotify... -
Thailand 17 jaar later. Is het beter? Is het slechter? -
Hoe volg je 3896 twitteraars? -
Wachting apart together. Voetbal vs Hyves -
Ik zei toch: Lijstjes werken. Altijd -
Men vraagt en wij schrijven!

Weergaven: 73

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden