Nederlands MediaNetwerk


Door
Ton Verlind. Hans Laroes, hoofdredacteur van het NOS Journaal vertelde in het blad “Maarten”, dat zijn redactie het nieuws rond Wilders wel eens laat liggen. Redacties maken ALTIJD afwegingen, dus op zich was dit geen bijzondere vaststelling. Hij kreeg betekenis, omdat Laroes, deze politicus nadrukkelijk noemde en andere politieke leiders niet: Hans afficheerde zich dus als het netste jongetje van de klas. Zijn baas, algemeen directeur van de NOS, Jan de Jong haastte zich de ontstane schade te herstellen. Volgens hem gaat het hier om normale journalistieke selectiviteit, die ook rond Cohen, Verhagen en Rutte wordt betracht. Het was veelzeggend, dat niet Hans naar buiten trad om zijn afspraak af te zwakken, maar zijn baas en zo kreeg die correctie toch het karakter van een reprimande. Bedoeld of niet, de NOS bevestigde zo het beeld van de “linkse Hilversumse kerk”. Wilders liet weten geen aanstoot te nemen aan de uitspraak. Als je gelijk zó naar je toekomt, hoeft dat ook niet. Het is een kwestie van wachten op het goede moment van afrekening. Hoogst onverstandig van Hans met zo’n blik in de keuken naar buiten te treden. Hij heeft so-wie-so geen handige manier van communiceren. Iets teveel overtuigd van zijn gelijk en de ontastbaarheid van zijn instituut en weinig open voor kritiek en verbetersuggesties. “Waarom is Het Journaal toch altijd zo oppervlakkig?”, vroeg Van Rossem aan de hoofdredacteur. Die legde uit, dat hij wel anders wil, maar dat de dagelijkse 20 minuten nu eenmaal weinig ruimte geven voor diepergravende beschouwingen. 5 Minuten erbij, zouden wonderen doen, zei Hans, die daarmee de oplossing van het probleem handig op het bordje van iemand anders dan hemzelf legde. Wie meer wil, aldus Hans, moet naar internet waar geïnteresseerde nieuwsconsumenten de goeddoorwrochte dossiers van het Nos Journaal vinden. Met instituten als Wiki Leaks op internet heb je Het Journaal helemaal niet (meer) nodig: concentreer je op je kerntaak en die ligt bij het maken van televisie, is mijn advies. Te weinig zendtijd als excuus voor gebrek aan diepgang is een drogredenering: over de dag genomen vult het NOS Journaal zoveel minuten, dat het gebrek aan zendtijd geen reden kan zijn voor de frivoliteit waarmee over het nieuws wordt gefietst. Dat je Het Journaal maakt zoals het is, is het resultaat van een keuze en sta daar dan ook gewoon voor. Zo is Het Journaal bijvoorbeeld buitengewoon gouvernementeel. Nieuws van Het Binnenhof is per definitie belangrijk. De afgelopen weken zijn vele minuten zendtijd gevuld door NOS-verslaggevers, die met camera en microfoon aanrenden achter politieke leiders die niets wilden zeggen. Het ontbreken van nieuws was geen reden voor het betrachten van de selectiviteit, die ten aanzien van Wilders wel wordt gehuldigd. In zijn interview met Laroes wijst Maarten van Rossem er terecht op, dat er behoefte is aan herdefiniering van wat je journalistieke kwaliteit zou kunnen noemen, bij uitstek een handschoen die de publieke omroep zou moeten oppakken. Maar Het Journaal vertaalt die wens naar maatschappelijke verdieping nogal kinderlijk: minder staat (wat men overigens niet waarmaakt) en meer straat (dat klopt wel). En dan wordt er nu ook gewerkt aan een speciaal journaal voor lager opgeleiden. Niet nodig: die hebben het Jeugdjournaal al. “Al eens gedacht aan een Journaal voor hogeropgeleiden?”, vroeg Van Rossem. Terug naar de ongelukkige quote van Hans Laroes over de PVV van Wilders. Volgens een analyse van de Nieuwsmonitor (een instituut dat het nieuwsaanbod analyseert) kwam Wilders tijdens de campagne in het RTL Nieuws aanzienlijk vaker aan bod dan in het NOS Journaal. Het zijn de media die met hun uitbundige publiciteit Wilders in het zadel hielpen. Hij krijgt naar verhouding meer aandacht dan andere politieke leiders. Het zegt meer over de marketingkwaliteiten van Wilders dan het functioneren van de pers: wie effectief opereert haalt logisch het meest de media. Ooit was ook de nu zo gewaardeerde Dries van Agt een journalistieke outcast. Als conservatief politcus kon hij rekenen op weinig meededogen van het overwegend linkse Binnenhofse journaille. Hoe harder die journalisten op hem inhakten, des te groter werd de steun die de CDA-leider onder het volk wist te mobiliseren. Hij profiteerde voluit van het zogenaamde underdog-effect. Het is Wilders die feilloos in de peiling heeft hoe het werkt. Hoe harder ze je pakken, des te succesvoller je bent. Dat lijkt Hans Laroes dus heel goed begrepen te hebben. Het was alleen een beetje dom om daarover uit de school te klappen.
www.tonverlind.nl Lees van Ton ook: -
Nieuwe Publieke Omroep mist realiteitszin -
Politieke visie op de publieke omroep heeft soms de diepgang van ee... -
Peter R. de Vries: Ik weet het niet... -
Klant wordt nog verder de digitale wereld ingetrokken -
Jan des Bouvrie is veroordeeld voordat zijn schuld vaststaat

Weergaven: 56

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Dolly van den Akker (MPG.): Ons hoofddoel is engagement van consumenten met merken

Dolly van den Akker is de Managing Director MPG.Group en CEO van MPG. Nederland. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Startup Competitie] Joachim Klein Molekamp over Reqruut

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Joachim Klein Molekamp van Reqruut

[Startup Competitie] Steven Pieneman over Admanager

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Steven Pieneman van Admanager

[Startup Competitie] Rik Heijmen over Monsley

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Rik Heijmen van Monsley.

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden