Nederlands MediaNetwerk

Hoe kijken journalisten wereldwijd tegen hun eigen wereld aan?


Door Peter Luit. Journalisten in kranten- en tijdschriften omgevingen zijn een apart type auteurs. Ze werken onder tijdsdruk, vinden daardoor dat de kwaliteit omlaag gaat, hebben minder lol in hun werk en oude media als print hebben hun glotie verloren. Dat zijn de belangrijkste conclusies van het jaarlijkse onderzoek uitgevoerd door Oriella ‘digital journalism study’.
25% van de uitgevers zoekt naar verdienmodellen voor on-line content Toch wil de onderzoeker de journalistiek niet ten grave dragen. Uit het onderzoek bleek dat dit jaar het optimisme weer toeneemt. Oriella PR sprak met een kleine 800 journalisten uit 15 landen. Pakweg de helft van de bij kranten, radio- of televisiezenders werkende journalisten beweerde het einde van hun ‘kanaal’ te zien aankomen en in één op de zes gevallen was dat reeds gebeurd. De weg naar ‘on-line’ only is kennelijk de enige mogelijkheid voor veel uitgevers, maar ook daar is het verdienmodel in veel gevallen niet klaar om de overgebleven – lagere – kosten toch te dekken.
Enkele conclusies uit het onderzoek op een rij - 44% verwacht dat printmedia in de komende jaren enorm zal afnemen, vorig jaar beweerde 60% nog dat dat het geval zou zijn. - 43% zegt dat het gebrek aan voldoende financieel rendement de kwaliteit van de journalistiek verder zal aantasten - Over het algemeen verwachten de journalisten dat de inkomsten uit advertenteis dit jaar met 10% zullen afnemen, iets minder in vergelijking tot het onderzoek van vorig jaar - 46% verwacht meer te moeten produceren - 30% zegt daarvoor langer tot veel langer te moeten werken - 28% vindt dat ze daardoor veel te weinig tijd hebben om echte research te doen, hetgeen de kwaliteit negatief beïnvloedt
Slechte zaken - Journalisten produceren steeds minder video, door lagere budgetten en druk op snelheid. - Het aantal nieuwssites met video bedroeg in 2009 ca. 50%, nu ligt dat percentage op ca. 39% - Blogs en discussie platforms worden in 2010 ook aanzienlijk minder gebruikt in vergelijking tot 2009, veroorzaakt door dezelfde redenen - Een wat lastig onderzoekspunt betrof de aanlevering van multimediale content, 75% zegt een e-mailtje met wat basistekst voldoende te vinden, terwijl slechts 50% geïnteresseerd is in aangeleverd digitaal foto materiaal
Goede zaken - Slechts 14% van de journalisten is echt negatief over het voortbestaan van traditionele media, terwijl 40% juist denkt dat het web nieuwe kansen biedt. - Twitter groeit gestaag bij de journalisten en groeide met 6% tot 41% van de uitgaven - Smartphones worden steeds belangrijker voor uitgevers. 20% van de uitgevers biedt een mobiele app voor hun lezers - 25% van de uitgevers doet onderzoek naar betaalmodellen voor on-line content (mobiel en web), mede ingegeven door de komst van de iPad - 79% van de journalisten vindt de eigen kwaliteit hoog en 84% vindt het werk ook nog leuk - De meest optimistische journalisten omarmen technologie vooral als een hulpmiddel om die kwaliteit en lol van het werk te verhogen.
www.luit.nl Lees van Peter ook: -
MediaParkJaarCongres – inspirerend, verrassend, niet grensverleggend -
The Times en The Sunday Times deels achter betaalmuur-
Nieuwe vormen van on-line advertising vergen nieuwe houding van uit... -
Murdoch is blij met de iPad bij Wall Street Journal – althans voorl... -
Website start-up nieuwsmarkt.nl live -
Telegraaf, Sanoma en STER in push-plan voor mobiel adverteren

Weergaven: 44

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Dolly van den Akker (MPG.): Ons hoofddoel is engagement van consumenten met merken

Dolly van den Akker is de Managing Director MPG.Group en CEO van MPG. Nederland. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Startup Competitie] Joachim Klein Molekamp over Reqruut

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Joachim Klein Molekamp van Reqruut

[Startup Competitie] Steven Pieneman over Admanager

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Steven Pieneman van Admanager

[Startup Competitie] Rik Heijmen over Monsley

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Rik Heijmen van Monsley.

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden