Nederlands MediaNetwerk

Businessmodellen krantenuitgevers iPad apps iets te eenvoudig


Door Peter Luit. Krantenuitgevers geven hun content doorgaans gratis weg of vragen hooguit 79 cent voor niet-abonnees, die na de gratis download van de app, per krant afrekenen. Achterliggende advertentiemodellen bestaan doorgaans niet. Deze week kondigde ook de
Persgroep een serie iPad apps aan met bovenstaand model. Een beetje zoals
NRC het doet. Heb je een abonnement, dan kan je gratis elke dag (om 15:00 uur) NRC downloaden in een app omgeving, die geen enkele echte toegevoegde waarde biedt ten opzichte van papier. Uitgevers houden zich te weinig bezig met het veranderen van de mogelijke actualiteitsvraag van nieuws bij hun consumenten. Push notifications middels filters, zoals in ontwikkeling bij
Nieuwsmarkt.nl en al in werking bij
Nu.nl, zijn nauwelijks terug te vinden bij de traditionele uitgevers. Anderzijds is het te verwachten dat uitgevers die nu met een snelle eerste ‘probeerversie’ op de markt verschijnen, toch gaan nadenken over nieuwe mogelijkheden. Het is veelal met de titel een plekje reserveren en dan pas aan de slag met nieuwe advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen. In die zin komt de
iPad – en mogelijke ook andere tablets – qua timing precies op tijd op de markt die voor uitgevers behoorlijk onder druk staat. Niet alleen qua kosten van productie en distributie van papier, maar vooral ook ten aanzien van actualiteit in een 24/7 on-line modus van gebruikers van mobiele apparaten. Toch zijn de redacties doorgaans niet zo innovatief en houden vast aan oude 1.0 redactiestatuten. En dat is jammer, uitgever en aandeelhouders zien veel in nieuwsdistributie via mobiel on-line. Maar zowel de journalistiek als de commercie hebben nog veel vragen te beantwoorden. Dus de consument kan zich nu nog vermaken met de gratis apps en zo nu en dan 79 cent doneren voor oud nieuws. Maar dat zal zeker gaan veranderen.
www.luit.nl Lees van Peter ook: -
In de Verenigde Staten gaan dingen toch een tikje anders -
Hoe kijken journalisten wereldwijd tegen hun eigen wereld aan? -
MediaParkJaarCongres – inspirerend, verrassend, niet grensverleggend -
The Times en The Sunday Times deels achter betaalmuur-
Nieuwe vormen van on-line advertising vergen nieuwe houding van uit... -
Murdoch is blij met de iPad bij Wall Street Journal – althans voorl... -
Website start-up nieuwsmarkt.nl live

Weergaven: 63

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden