Nederlands MediaNetwerk

Adverteerders kunnen steeds makkelijker zelf uitgever worden


Door Peter Luit. Adverteerders die zichzelf meer positioneren als brandowners die relevante content kunnen leveren aan consumenten die dat willen, maken grote kans zelf uitgever te worden. De tablet markt is aanjager van deze beweging. Tablets hebben bijzondere eigenschappen, die nog niet of nauwelijks in de volle breedte worden herkend. Print verschuift naar diepgang en analyse, de laptop krijgt de functie van zoeken en vinden, tablets zijn voor hier en nu, onder invloed van de ‘relevantie wens’ van de consument. De ontkoppeling tussen titel en content is eveneens een belangrijke beweging, die traditionele uitgevers moet aanzetten tot
iTunes achtige modellen. Niet meer de krant in zijn geheel is belangrijk, maar afzonderlijke stukken content op basis van tags en dus profielen, zoals de consument deze zelf aanmaakt. Daarmee komt als vanzelf een einde aan de discussie over de kostenverschillen tussen print en content distributie langs digitale weg, hetgeen de weg dan ook vrij maakt om betaald te krijgen voor deze laatste vorm. Het is dus denkbaar dat verschillende stukken content van verschillende uitgevers in één app omgeving bij elkaar komen. Financieel economisch nieuws van bijvoorbeeld het
FD, NRC, Wall Street Journal en
Financial Times, met daarbinnen een selectie van gewenste onderwerpen. Maar op nationaal niveau voorlopig nog het schrikbeeld van uitgevers. Precies dezelfde beweging kunnen brandowners maken. Aanbieden wat de consument wil, combinaties maken tussen verschillende aan elkaar verwante bronnen. De tablet biedt in potentie deze mogelijkheden. Maar de huidige apps zijn vooral gericht op het behoud van de eigen titel en/of signatuur van de uitgever, die vanuit print probeert te schakelen richting tablets, maar daar onvoldoende in slaagt. Brandowners stellen zich daarentegen te afwachtend op ten opzichte van met name mediabureaus, die als financieel ‘buffer’ de zaak zo dicht mogelijk houden om het machtspel in geldstroompjes in de hand te houden.
www.luit.nl
www.twitter.com/peterluit Lees van Peter ook: -
Businessmodellen krantenuitgevers iPad apps iets te eenvoudig -
In de Verenigde Staten gaan dingen toch een tikje anders -
Hoe kijken journalisten wereldwijd tegen hun eigen wereld aan? -
MediaParkJaarCongres – inspirerend, verrassend, niet grensverleggend -
The Times en The Sunday Times deels achter betaalmuur-
Nieuwe vormen van on-line advertising vergen nieuwe houding van uit... -
Murdoch is blij met de iPad bij Wall Street Journal – althans voorl... -
Website start-up nieuwsmarkt.nl live

Weergaven: 45

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startup Competitie] Steven Pieneman over Admanager

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Steven Pieneman van Admanager

[Startup Competitie] Rik Heijmen over Monsley

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Rik Heijmen van Monsley.

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

[Startup Competition] Penny Whitelaw talks about Scircula

Nederlands MediaNetwerk publishes a series of interviews with start-ups in the context of our Startup Competition. Penny Whitelaw tells all about her startup Scircula

Startup Competitie 1 jaar later: Moodus

Moodus was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf van Ahmed Ali en Tim Smit? We vragen het ze

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden