Nederlands MediaNetwerk

Adverteerders kunnen steeds makkelijker zelf uitgever worden


Door Peter Luit. Adverteerders die zichzelf meer positioneren als brandowners die relevante content kunnen leveren aan consumenten die dat willen, maken grote kans zelf uitgever te worden. De tablet markt is aanjager van deze beweging. Tablets hebben bijzondere eigenschappen, die nog niet of nauwelijks in de volle breedte worden herkend. Print verschuift naar diepgang en analyse, de laptop krijgt de functie van zoeken en vinden, tablets zijn voor hier en nu, onder invloed van de ‘relevantie wens’ van de consument. De ontkoppeling tussen titel en content is eveneens een belangrijke beweging, die traditionele uitgevers moet aanzetten tot
iTunes achtige modellen. Niet meer de krant in zijn geheel is belangrijk, maar afzonderlijke stukken content op basis van tags en dus profielen, zoals de consument deze zelf aanmaakt. Daarmee komt als vanzelf een einde aan de discussie over de kostenverschillen tussen print en content distributie langs digitale weg, hetgeen de weg dan ook vrij maakt om betaald te krijgen voor deze laatste vorm. Het is dus denkbaar dat verschillende stukken content van verschillende uitgevers in één app omgeving bij elkaar komen. Financieel economisch nieuws van bijvoorbeeld het
FD, NRC, Wall Street Journal en
Financial Times, met daarbinnen een selectie van gewenste onderwerpen. Maar op nationaal niveau voorlopig nog het schrikbeeld van uitgevers. Precies dezelfde beweging kunnen brandowners maken. Aanbieden wat de consument wil, combinaties maken tussen verschillende aan elkaar verwante bronnen. De tablet biedt in potentie deze mogelijkheden. Maar de huidige apps zijn vooral gericht op het behoud van de eigen titel en/of signatuur van de uitgever, die vanuit print probeert te schakelen richting tablets, maar daar onvoldoende in slaagt. Brandowners stellen zich daarentegen te afwachtend op ten opzichte van met name mediabureaus, die als financieel ‘buffer’ de zaak zo dicht mogelijk houden om het machtspel in geldstroompjes in de hand te houden.
www.luit.nl
www.twitter.com/peterluit Lees van Peter ook: -
Businessmodellen krantenuitgevers iPad apps iets te eenvoudig -
In de Verenigde Staten gaan dingen toch een tikje anders -
Hoe kijken journalisten wereldwijd tegen hun eigen wereld aan? -
MediaParkJaarCongres – inspirerend, verrassend, niet grensverleggend -
The Times en The Sunday Times deels achter betaalmuur-
Nieuwe vormen van on-line advertising vergen nieuwe houding van uit... -
Murdoch is blij met de iPad bij Wall Street Journal – althans voorl... -
Website start-up nieuwsmarkt.nl live

Weergaven: 49

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Sonja Barentsen over het festival Film by the Sea

Als eerste grote filmfestival sinds de uitbraak van het coronavirus start Film by the Sea vanaf 11 september 2020. We spraken met Sonja Barendse, hoofd communicatie bij Film by the Sea

[Interview] Georgette Schlick over Fremantle, drama maken in coronatijd en de functie van publiek

Georgette Schlick is CEO van tv-productiebedrijf Fremantle in Nederland en België. Ze vertelt onder meer over het maken van televisieshows in coronatijd en de rol van publiek bij de opnames

[Interview] Ton Rozestraten over Ad Alliance

Per 1 januari 2020 zijn de salesactiviteiten van Adfactor, BrandDeli, RTL en Triade Media ondergebracht in Ad Alliance. CEO is Ton Rozestraten. Het eerste interview over Ad Alliance geeft hij aan Nederlands MediaNetwerk

[Marketing Report Radio] Dave Minneboo en Robert Bernink over 15 jaar Qmusic en radio bij corona

Dave Minneboo is programmadirecteur van Qmusic en Robert Bernink is directeur entertainment bij DPG Media. De twee kwamen bij Marketing Report Radio vertellen over het aankomende jubileum en werken in coronatijd

[Interview] Joost Geurtsen (Insight TV): ‘Wij nemen de kijkers mee op avontuur’

Joost Geurtsen is Head of Global Brand Partnerships bij Insight TV, de online televisiezender met een breed aanbod voor onder meer millennials. We spreken hem over zijn bedrijf

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Het internet gaat ten onder, maar we kunnen eraan verdienen!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Analyse your competitors content

This is so obvious and simple, yet actually never done by anybody. General benchmark, give or take, about 50 percent of your www traffic comes from SEO. Or should come from SEO

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: First Saturdays van NRMA

Iedereen herkent de beelden van vorig jaar met de bosbranden in Australië, en ook recenter aan de westkust van de Verenigde Staten; miljarden dieren ontheemd en gestorven, huizen en wijken vernietigd en grote groepen mensen die geen onderkomen meer hebben of zelfs het leven hebben gelaten

[Column] Joris van Lierop: Het blijft toch je kind, of niet dan?

Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn laatste bijdrage schreef op deze plek. En hoewel ik het schrijven met veel plezier doe, was er toch een drempel die me een tijdje van de typemachine weghield

Jeroen Verkroost: The future is going to be weird. Featuring: Tesla, Neurochips, Robots, Cookies, TikTok, Satelliet

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden