Nederlands MediaNetwerk


Door Ton Verlind.
Paul de Leeuw is meer publieke omroep dan een programma als
Bananasplit; die opmerking kwam voorzitter
Henk Hagoort van de Raad van Bestuur van de publieke omroep vorige week op stevige kritiek te staan van de
TROS-directie. Henk deed die uitspraak in een poging een prioriteitenafweging rond de publieke omroep te starten, nu die de komende jaren al met al zo’n 200 miljoen zal moeten inleveren. Een goed moment dus om de kerntaken van de publieke omroep opnieuw te benoemen. Ik legde de vraag van Henk Hagoort voor aan relaties uit mijn netwerk. Dat leidde tot een interessante conclusie. Niet alleen Banasplit scoort laag als publiek programma, maar ook Paul de Leeuw verkeert met zijn
Madiwodoshow in de onderste lagen van de ranking. Noch Bananasplit, noch de Madiwodoshow verdienen het om gefinancierd te worden met publieke middelen. Het geldt ook voor
Pownews, Blik op de Weg, Lingo, That’s the question en een aantal “ik heb wat dokter”-programma’s. Het
Journaal staat bovenaan als het gaat om het meest publieke programma, gevolgd door
Andere Tijden, Tegenlicht en
Holland Doc. Wordt het overigens niet eens tijd om de Nederlandse burger te betrekken bij de afwegingen rond de publieke omroep? Die is –zoals Hagoort eerder al terecht vaststelde- niet van de politiek, evenmin van de makers, maar van de belastingbetaler. De omroepverenigingen beroepen er zich op, dat ze een aantal miljoenen leden vertegenwoordigen, maar daar merk je in de dagelijkse discussie weinig van. Ze zijn niet betrokken, ze voelen zich niet betrokken of ze worden niet betrokken. En zo blijft het debat over de toekomst van een van onze belangrijkste cultuurdragers beperkt tot een onderonsje tussen politiek, Hilversumse bestuurders en een handjevol journalisten, dat ten aanzien van de publieke omroep niet neutraal is, omdat hun commerciële bazen verlekkerd kijken naar het reclamegeld en het dus niet erg zouden vinden wanneer het publieke bestel een kopje kleiner gemaakt zou worden. De consultatie van mijn eigen netwerk is de eerste voorzichte poging om de discussie rond de publieke omroep te verbreden: van te geringe statistische betekenis om er grote waarde aan te hechten, maar interessant genoeg om er kennis van te nemen. Deelname is nog steeds mogelijk. Stuur een mailtje naar
info@tonverlind.nl en ik stuur u de titellijst toe. Spoedig start ik ook met een speciale website waarop gestemd kan worden als het gaat om issues die de publieke omroep betreffen. Ik vroeg de deelnemers punten toe te kennen: 0 voor een programma waarvan men vindt dat het niet met publieke middelen gefinancierd moet worden en maximaal 3 voor een programma, dat men ziet als bij uitstek publiek. Als uitgangspunt voor deze beoordeling nam ik de programma’s uit de radio- en televisiegidsen van vorige week. Vanwege de actuele discussie heb ik er
Bananasplit aan toegevoegd. De taak van de publieke omroep definieerde ik als volgt: programma’s van de publieke omroep dragen bij aan persoonlijke ontwikkeling en verbinden mensen. Ik vroeg de deelnemers bij het vormen van hun oordeel deze taakdefinitie als uitgangspunt te nemen. Hieronder de (voorlopige) resultaten met daarachter het gemiddeld aantal punten, dat het betreffende programma kreeg. Ranking Journaal, Nos, 2.9 Andere Tijden, Vpro/Ntr, 2.9 Tegenlicht, Vpro, 2.9 Holland Doc, Human, 2.8 Een Vandaag, Avro/Tros, 2.7 Opium, Avro, 2.7 Kunststof, Ntr, 2.7 Keuringsdienst van Waarde, Ntr, 2.7 Nieuwsuur, Nos/Ntr, 2.6 Vroege Vogels, Vara, 2.6 Dokument, Ncrv, 2.6 Toneel op 2, Vpro, 2.6 Brandpunt, Kro, 2.6 Sesamstraat, Ntr 2.6 Kruispunt, Rkk, 2,5 Pauw en Witteman, Ntr/Vara, 2.5 Kro Kindertijd, 2.4 Kro Spoorloos, 2.4 Radar, Tros, 2.3 Ombudsman, Vara, 2.3 Close up, Avro, 2.3 Per seconde wijzer, Vara, 2.3 Schepper en Co, Ncrv, 2.2 Man bijt hond, Ncrv, 2.2 Studio Sport, Nos, 2.1 Podium, Ntr, 2.1 De Wereld Draait Door, Vara, 2.1 KRO Detectives, 2.1 De verandering, Eo, 2.0 Katholiek Nl TV, Rkk, 2.0 Opsporing Verzocht, Avro, 1.9 De Wandeling, Kro, 1.8 Uitgesproken Vara, 1.8 Uitgesproken Wnl, 1.8 Boer zoekt vrouw, Kro, 1.7 Spangas, Ncrv, 1.7 Hello Goodbye, Ncrv, 1.7 Penoza, Kro, 1.6 Opgelicht, Tros, 1.6 Rijdende Rechter, Ncrv, 1.6 Flikken Maastricht, Tros, 1.6 Altijd Wat, Ncrv, 1.6 Vrije Tijd TV, Ntr, 1.5 Moraalridders, Eo, 1.5 Uitgesproken Eo, 1.4 Onverwacht Bezoek, Eo, 1.3 Tijd voor Max, Max, 1.3 Allemachtig 80, Rkk, 1.3 Ochtendspits, Wnl, 1.3 Champions League, Nos, 1.3 Het Mooiste Meisje, Tros, 1.2 Vermist, Tros, 1.0 Pownews, Powned, 0.9 Blik op de weg, Avro, 0.9 Lingo, Tros, 0.7 Madiwodo, Vara, 0.7 Ingang Oost, Eo, 0.6 De Vakantiedokter, Avro, 0.6 Anita Meyer & Metrop.orkest, Max, 0.6 Centrale Huisartsenpost, Avro, 0.4 That’s the question, Eo, 0.3 Bananasplit, Tros, 0.1 N=19
www.tonverlind.nl
www.twitter.com/tverlind Lees van Ton ook: -
Van Nederlandse Publieke Omroep (NPO) naar Mijn Publieke Omroep (MPO) -
De vernieuwingen bij de publieke omroep (2) -
De vernieuwingen bij de publieke omroep (1) -
Handen af van Radio 2! -
Hans Laroes vergaloppeert zich -
Nieuwe Publieke Omroep mist realiteitszin -
Politieke visie op de publieke omroep heeft soms de diepgang van ee...

Weergaven: 100

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Renée Vonk op 7 Oktober 2010 op 17.46
Een beter verhaal (van Peter Hagtingius) over de voorstellen van Hagoort staat op http://www.soeverein-magazine.nl/columnOpus.html

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?

Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Gangnam Style gone bad

De reclame van Shopee verdient een aparte review van Bart Vijlbrief. Het wordt nu al gezien als een van de slechtste commercials ooit en sterspeler Christiano Ronaldo speelt de hoofdrol

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Telfort-miljonair bij KPN, Allsecur en Charlie Temple

Deze keer duikt Machiel Verkuyl in de wereld van het omnummeren, het omstickeren, het fuseren. Goede merken zijn buigzaam, maar waar begint het kraken

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden