Nederlands MediaNetwerk


Door Ton Verlind.
Paul de Leeuw is meer publieke omroep dan een programma als
Bananasplit; die opmerking kwam voorzitter
Henk Hagoort van de Raad van Bestuur van de publieke omroep vorige week op stevige kritiek te staan van de
TROS-directie. Henk deed die uitspraak in een poging een prioriteitenafweging rond de publieke omroep te starten, nu die de komende jaren al met al zo’n 200 miljoen zal moeten inleveren. Een goed moment dus om de kerntaken van de publieke omroep opnieuw te benoemen. Ik legde de vraag van Henk Hagoort voor aan relaties uit mijn netwerk. Dat leidde tot een interessante conclusie. Niet alleen Banasplit scoort laag als publiek programma, maar ook Paul de Leeuw verkeert met zijn
Madiwodoshow in de onderste lagen van de ranking. Noch Bananasplit, noch de Madiwodoshow verdienen het om gefinancierd te worden met publieke middelen. Het geldt ook voor
Pownews, Blik op de Weg, Lingo, That’s the question en een aantal “ik heb wat dokter”-programma’s. Het
Journaal staat bovenaan als het gaat om het meest publieke programma, gevolgd door
Andere Tijden, Tegenlicht en
Holland Doc. Wordt het overigens niet eens tijd om de Nederlandse burger te betrekken bij de afwegingen rond de publieke omroep? Die is –zoals Hagoort eerder al terecht vaststelde- niet van de politiek, evenmin van de makers, maar van de belastingbetaler. De omroepverenigingen beroepen er zich op, dat ze een aantal miljoenen leden vertegenwoordigen, maar daar merk je in de dagelijkse discussie weinig van. Ze zijn niet betrokken, ze voelen zich niet betrokken of ze worden niet betrokken. En zo blijft het debat over de toekomst van een van onze belangrijkste cultuurdragers beperkt tot een onderonsje tussen politiek, Hilversumse bestuurders en een handjevol journalisten, dat ten aanzien van de publieke omroep niet neutraal is, omdat hun commerciële bazen verlekkerd kijken naar het reclamegeld en het dus niet erg zouden vinden wanneer het publieke bestel een kopje kleiner gemaakt zou worden. De consultatie van mijn eigen netwerk is de eerste voorzichte poging om de discussie rond de publieke omroep te verbreden: van te geringe statistische betekenis om er grote waarde aan te hechten, maar interessant genoeg om er kennis van te nemen. Deelname is nog steeds mogelijk. Stuur een mailtje naar
info@tonverlind.nl en ik stuur u de titellijst toe. Spoedig start ik ook met een speciale website waarop gestemd kan worden als het gaat om issues die de publieke omroep betreffen. Ik vroeg de deelnemers punten toe te kennen: 0 voor een programma waarvan men vindt dat het niet met publieke middelen gefinancierd moet worden en maximaal 3 voor een programma, dat men ziet als bij uitstek publiek. Als uitgangspunt voor deze beoordeling nam ik de programma’s uit de radio- en televisiegidsen van vorige week. Vanwege de actuele discussie heb ik er
Bananasplit aan toegevoegd. De taak van de publieke omroep definieerde ik als volgt: programma’s van de publieke omroep dragen bij aan persoonlijke ontwikkeling en verbinden mensen. Ik vroeg de deelnemers bij het vormen van hun oordeel deze taakdefinitie als uitgangspunt te nemen. Hieronder de (voorlopige) resultaten met daarachter het gemiddeld aantal punten, dat het betreffende programma kreeg. Ranking Journaal, Nos, 2.9 Andere Tijden, Vpro/Ntr, 2.9 Tegenlicht, Vpro, 2.9 Holland Doc, Human, 2.8 Een Vandaag, Avro/Tros, 2.7 Opium, Avro, 2.7 Kunststof, Ntr, 2.7 Keuringsdienst van Waarde, Ntr, 2.7 Nieuwsuur, Nos/Ntr, 2.6 Vroege Vogels, Vara, 2.6 Dokument, Ncrv, 2.6 Toneel op 2, Vpro, 2.6 Brandpunt, Kro, 2.6 Sesamstraat, Ntr 2.6 Kruispunt, Rkk, 2,5 Pauw en Witteman, Ntr/Vara, 2.5 Kro Kindertijd, 2.4 Kro Spoorloos, 2.4 Radar, Tros, 2.3 Ombudsman, Vara, 2.3 Close up, Avro, 2.3 Per seconde wijzer, Vara, 2.3 Schepper en Co, Ncrv, 2.2 Man bijt hond, Ncrv, 2.2 Studio Sport, Nos, 2.1 Podium, Ntr, 2.1 De Wereld Draait Door, Vara, 2.1 KRO Detectives, 2.1 De verandering, Eo, 2.0 Katholiek Nl TV, Rkk, 2.0 Opsporing Verzocht, Avro, 1.9 De Wandeling, Kro, 1.8 Uitgesproken Vara, 1.8 Uitgesproken Wnl, 1.8 Boer zoekt vrouw, Kro, 1.7 Spangas, Ncrv, 1.7 Hello Goodbye, Ncrv, 1.7 Penoza, Kro, 1.6 Opgelicht, Tros, 1.6 Rijdende Rechter, Ncrv, 1.6 Flikken Maastricht, Tros, 1.6 Altijd Wat, Ncrv, 1.6 Vrije Tijd TV, Ntr, 1.5 Moraalridders, Eo, 1.5 Uitgesproken Eo, 1.4 Onverwacht Bezoek, Eo, 1.3 Tijd voor Max, Max, 1.3 Allemachtig 80, Rkk, 1.3 Ochtendspits, Wnl, 1.3 Champions League, Nos, 1.3 Het Mooiste Meisje, Tros, 1.2 Vermist, Tros, 1.0 Pownews, Powned, 0.9 Blik op de weg, Avro, 0.9 Lingo, Tros, 0.7 Madiwodo, Vara, 0.7 Ingang Oost, Eo, 0.6 De Vakantiedokter, Avro, 0.6 Anita Meyer & Metrop.orkest, Max, 0.6 Centrale Huisartsenpost, Avro, 0.4 That’s the question, Eo, 0.3 Bananasplit, Tros, 0.1 N=19
www.tonverlind.nl
www.twitter.com/tverlind Lees van Ton ook: -
Van Nederlandse Publieke Omroep (NPO) naar Mijn Publieke Omroep (MPO) -
De vernieuwingen bij de publieke omroep (2) -
De vernieuwingen bij de publieke omroep (1) -
Handen af van Radio 2! -
Hans Laroes vergaloppeert zich -
Nieuwe Publieke Omroep mist realiteitszin -
Politieke visie op de publieke omroep heeft soms de diepgang van ee...

Weergaven: 97

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Renée Vonk op 7 Oktober 2010 op 17.46
Een beter verhaal (van Peter Hagtingius) over de voorstellen van Hagoort staat op http://www.soeverein-magazine.nl/columnOpus.html

Interviews

[Interview] René Huiberts (Value Zipper): Het umfeld van een redactie is heilig

Sinds maart 2019 versterkt René Huiberts het team van Value Zipper waar hij voor verschillende klanten branded content opzet binnen het portfolio van Value Zipper. Een mooie gelegenheid om hem te vragen naar zijn plannen en zijn visie op branded content

[Interview] Thijs Jaski: Impact maak je door verhalen te vertellen die alleen bij jouw merk passen

Thijs Jaski verruilde begin 2019 ING voor creatief bureau Yune. Hij werd er Chief Brand Publishing. We spreken hem over zijn visie op merken en content

[Nederlands MediaNetwerk TV] Jasper Dijkstra over Eventbrite

Jasper Dijkstra is commercieel directeur van Eventbrite Benelux, de tool om kaartverkoop voor evenementen te realiseren. Hij praat ons bij over wat er speelt in de markt voor kaartverkoop

[Interview] Jouke Tjeerdsma en Sjoerd van der Meijden: Mannen kun je in specifieke hokjes plaatsen

Via meer dan vijftig verschillende websites en apps bereikt Mannenmedia maandelijks ruim zeven miljoen mannen. Wij spreken met Managing Director Jouke Tjeerdsma en Director Sales & Business Development Sjoerd van der Meijden

[Interview] Arun Maljaars (Insight TV): We geven millennials een platform om hun passie uit te breiden

Insight TV is sinds september 2018 actief in Nederland. Director of Content & Channels Arun Maljaars bereikt millennials via uiteenlopende avontuurlijke content. We spreken hem over zijn visie op verhalen vertellen en de content van de toekomst

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: LinkedOut

Social media zijn er niet om te discussiëren over al dan niet belangrijke onderwerpen. Twitter, Facebook, ach als één opmerking bij iemand verkeerd valt, ben je zomaar een inwoner van Mongolië, een racist, een communist, een rechtse bal of een gestoorde

[Column] Niels Bruinsma: Folder in de ban in Utrecht

Vanaf 1 januari 2020 ontvangen de bewoners van Utrecht geen folders meer, tenzij ze een JA/JA-sticker hebben geplakt. Na Amsterdam is Utrecht de tweede gemeente die deze maatregel invoert

[Column] Jerome Kuijken: Consistente content

Slechts 2 procent van de content van organisaties slaagt erin om op de socials van hun consumenten te verschijnen. Ik wist dat de sociale algoritmes meedogenloos zijn, maar 2 procent is wel echt minimaal. Daar doe je dan al die moeite voor

[Column] Joris van Heukelom: De mens meer mens maken

Kun jij soms ook met jaloezie naar mensen kijken die veel mening en een beetje inhoud op hoge snelheid de socials op donderen? Ik ben daar te lui voor

[Column] Paola Cassone: Wat eten we vandaag?

Ik voorspelde drie jaar geleden dat gezond eten binnen vijf jaar een revolutionaire impact op marketing en communicatie zou hebben en dit jaar is dat al uitgekomen

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden