Nederlands MediaNetwerk

Door Ton Verlind. Wie denkt dat de regie over de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wordt gevoerd vanaf het mediapark heeft het mis. De marges worden in Den Haag vastgesteld, door de minister en haar staf. Daardoor is de publieke omroep sinds het luister- en kijkgeld is afgeschaft (tot dan was de publieke omroep van de burger) zijn onafhankelijkheid kwijt en eigendom geworden van de politiek. Een bedenkelijke ontwikkeling. Den Haag kan de teugels vieren of strakker aanhalen en zo indirect inhoudelijke invloed uitoefenen. Onder deze politieke druk hebben de omroepen de afgelopen jaren meer zelfstandigheid opgegeven dan verdedigbaar is. Jammer van al die ledenraden, die in de waan worden gelaten dat ze het bij hun omroep voor het zeggen hebben, terwijl ze zonder invloed aan de kant van het speelveld staan. De echte baas van de publieke omroep zit dus in het centrum van Den Haag en dat verklaart ook de penibele situatie waarin Henk Hagoort zich bevindt, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NPO.

De verhoudingen tussen hem en de voorzitters van de ledengebonden omroepen zijn verslechterd, omdat Henk heeft geweigerd de brief te ondertekenen waarin de omroepen de minister uitleggen hoe ze tegen de toekomst aankijken. Dat was een grote verrassing, omdat Henk Hagoort nauw betrokken was bij het opstellen van die brief. Na uitlatingen van Marja van Bijsterveldt in Pownews (wéér Pownews!) is het duidelijk in welk loyaliteitsconflict de hoogste baas van de publieke omroep zich bevindt. De minister wil, dat het aantal omroepen tot 8 wordt beperkt door fusie (dus het opgeven van zelfstandigheid). De omroepen piekeren daar niet over: ze willen wel terug naar 8 bestuurlijke eenheden, maar door federatieve verbanden op te richten en niet door hun zelfstandigheid op te geven. Hoe verademend zou het zijn als de omroepen dat helder, duidelijk en rondborstig zouden uitspreken en zich zouden vergewissen van de steun van hun respectievelijke achterbannen. Henk Hagoort kón de brief van zijn collega’s dus niet ondertekenen, omdat hij wist, dat die brief politiek een onhoudbaar standpunt bevat.

Intussen wordt het tijd, dat de ledengebonden omroepverenigingen zich in dit gevecht krachtiger opstellen. Ze hebben aangegeven, dat ze de bezuinigingsopdracht van het kabinet deels kunnen en zullen uitvoeren. Waarom zou de minister zich daarnaast dwingend willen bemoeien met de manier waarop de publieke omroep is georganiseerd: laat dat de aangesloten partijen zelf bepalen. Wederom hulde aan Powned, dat via Rutger Castricum de minister in persoon liet weten niet te piekeren over opheffing. Daarnaast horen we in dit principiële gevecht regelmatig het stellige geluid van Jan Slagter van Omroep Max. Verder is het in Hilversum stil, heel stil...

Naast mijn computer ligt de brief, waarin de voorzitter van mijn omroep me oproept om mijn lidmaatschap voor volgend jaar te betalen. Ik heb besloten dat pas te doen op het moment, dat ik van mijn omroep een overtuigende strategie met betrekking tot de toekomst heb gehoord. Hoe gaan we die toekomst in, van welk stroming beschouwt mijn omroep zich de vertegenwoordiger, met wat voor soort programma’s, welke maatschappelijke doelstelling en welke iconen wordt daaraan inhoud gegeven en welke opstelling gaat mijn club kiezen in dit principiële gevecht om inhoudelijke onafhankelijkheid? Het is tijd voor concrete plannen.

“ Dit is een ouderwets systeem”, zei een mevrouw tijdens een debat op Radio 1. Ze vergist zich: dit bestel heeft het tegen de verdrukking in zo lang uitgehouden, dat het weer modern is geworden. Sinds internet is “burgerparticipatie” het toverwoord. Het publieke bestel is de beste vorm van burgerparticipatie die denkbaar is. Er is veel kritiek: maar die komt van concurrerende media en uit Den Haag. In de samenleving is het draagvlak voor deze publieke omroep (de goedkoopste van Europa) groter, dan het draagvlak waarop de partij van Marja van Bijsterveldt (CDA) zich kan beroepen. Het wordt dus tijd om de samenleving te mobiliseren en de ramen en deuren van Hilversum nou eens eindelijk wijd open te zetten om die maatschappelijke steun ook te mobiliseren. Ik blijf lid, maar betaal pas als ik zie met welke dapperheid mijn club dit gevecht aangaat.

 

www.tonverlind.nl
www.twitter.com/tverlind


Lees van Ton ook:

- Fons van Westerloo
- Ranking The Publieke Omroep
- Bananasplit is niet publiek, maar Paul evenmin
- Van Nederlandse Publieke Omroep (NPO) naar Mijn Publieke Omroep (MPO)
- De vernieuwingen bij de publieke omroep (2)
- De vernieuwingen bij de publieke omroep (1)
- Handen af van Radio 2!
- Hans Laroes vergaloppeert zich

Weergaven: 34

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Martijn Leijen op 17 December 2010 op 15.57

Ik kijk soms naar omroep Max en als je niet beter wist, zou je zweren dat je bij de NCRV op de koffie bent. TROS-radar zou net zo goed AVRO-radar of desnoods VARA-radar kunnen heten. Je moet heel goed kijken (en vaak) om zo nu en dan een programma voorbij te zien komen dat 'typisch eigen' is aan een bepaalde omroep. De VPRO en de EO maken nog onderscheidende programma's, voor de rest lijkt het zonder probleem onderling uitwisselbaar.

Dat is een logisch gevolg van de ontzuiling in dit land. De publieke omroep heeft jarenlang de tijd gehad om zich aan de moderne tijd aan te passen, maar steevast liepen besprekingen over 'meer samenwerking' stuk op cultuur- en geloofs-territoriale' bezwaren.

Dat moest vroeg of laat wel leiden tot ingrijpen uit Den Haag. Misschien dat de leden van al deze

'ontzuilde zuilen' vandaag of morgen de straat op gaan om voor hun eeuwenoude autonomie op te komen, maar ik betwijfel het. Leden zijn vooral abonnees op omroepbladen - en het zal ze een rot zorg zijn of hun consumentenbelangen door de TROS, de VARA of de AVRO worden vertegenwoordigd. Een enkel VPRO- of EO-lid zal wellicht zachtjes protesteren.

 

Interviews

[Interview] Paul Römer namens VCR over gewenste vergunningsverlenging: "Nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden